Categorieën
Mijn email adres werkt niet meer
In dit artikel leggen we de meest voorkomende redenen uit waarom een email adres niet meer werkt. Dit kan namelijk meerdere oorzaken hebben.
Email werkt niet meer binnen een lokaal programma
Wanneer je jouw email adres niet meer kunt raadplegen of uitlezen binnen een lokaal email programma zoals Outlook, Thunderbird, of Emclient. Dan is vaak de oorzaak dat de lokale verbinding is gewijzigd, of je maakt nog gebruik van inmiddels verouderde verbindingsgegevens.
Hoe je dit kunt oplossen is door eerst te testen of bij jouw bekende email gegevens nog actueel zijn en actief. Dit doe je door via een browser in te loggen binnen je email adres op onze webmail, dit doe je door op de volgende link in te loggen:
webmail.mijnhostingpartner.nl
Lukt dit niet, dan kloppen je gegevens dus niet (meer) en dien je deze te herstellen op de volgende wijze:
Hierna test je dit opnieuw binnen de webmail, kan je inloggen met deze gegevens, dan weet je zeker dat dit correct is. Lukt dit niet, kijk dan bij het volgende kopje Ik kan niet inloggen binnen de webmail.
Volgende stap is om de gegevens waarmee je verbind na te kijken, specifiek de IMAP en SMTP gegevens. Wanneer je bijvoorbeeld wisselt van lokale Internet Provider dan kan het zijn dat niet dezelfde poorten worden ondersteund.
We hebben alle IMAP, POP, en SMTP poorten even op een rijtje staan in het volgende artikel, troubleshoot en probeer hier de mogelijkheden bij je lokaal:
https://www.mijnhostingpartner.nl/client/knowledgebase/e-mail/host-adressen-voor-email/
Met die stappen moet je verder kunnen komen en weer lokaal van je email adres gebruik kunnen maken. Lukt dit niet, meld je dan via het ticketsysteem of de chat, en maak screenshots van je instellingen. Dan kijken we dit voor je na.
Ik kan niet inloggen binnen de webmail
Wanneer je in zijn geheel niet kunt inloggen binnen de webmail dan kan dit ook een aantal oorzaken hebben. Meest voorkomende is dat je niet de juiste gegevens gebruikt. Je ziet dan de volgende melding:
Herstel je wachtwoord op de volgende wijze en maak hierin zeker gebruik van de genereer optie voor een wachtwoord. Dan wordt er standaard een wachtwoord aangemaakt die aan de eisen voldoet. En heb je een veiliger wachtwoord.
https://www.mijnhostingpartner.nl/client/knowledgebase/algemeen/algemene-vragen/wachtwoord-van-een-mail-account-herstellen/
Als je 100 % zeker weet dat je de gegevens goed hebt, en je komt er niet in binnen de webmail met de volgende melding:
Dan is jouw mail domein of mail adres uitgeschakeld, dit kan ook weer een drietal redenen hebben.
- Er is een vervallen factuur onder je account waardoor jouw diensten zijn opgeschort. Log dan in binnen het klantenpanel met je eigen gegevens en controleer dit onder Mijn Facturen. We verzenden hiervoor 6 reminders per je email adres wat opgegeven is via het klantenpanel.
- Je email adres is geblokkeerd door een beheerder binnen je organisatie / beheerder. Neem dan contact op met de administrator van jouw email domein.
- Het mail domein is door ons gepauzeerd vanwege overlast of misbruik. Log dan in binnen het klantenpanel en maak een ticket aan richting de helpdesk.
Ik ontvang geen mail of kan geen mail verzenden
Als je al deze bovenstaande stappen hebt doorlopen en je kan geen mail ontvangen of verzenden via de webmail of een lokaal programma, dan zit dit hoogstwaarschijnlijk in de DNS records. En zijn die of verouderd, of deze zijn onjuist. Ook kan jouw domeinnaam nog niet verhuisd zijn.
Controleer hiervoor de volgende instelling binnen het mail domein:
https://www.mijnhostingpartner.nl/client/knowledgebase/e-mail/email-dns-controleren-en-herstellen/
Wanneer dit in orde is en dit staat ingevoerd als standaard, dan is vaak het geval dat het domeinnaam of nog niet verhuisd is, of er zit een fout in de DNS.
Maak gebruik van een externe tool om in te zien of jouw domeinnaam kan gevonden worden op het internet met de juiste MX records. Een voorbeeld hiervan is:
mxtoolbox.com
De juiste MX records bij ons zijn hiervoor:
Mx1 tot en met mx5.mijnhostingpartner.nl dus in dit geval. Als je hier andere records voor ziet staan, dan maak je geen gebruik van onze mail. En kunnen we je hierin ook niet verder bijstaan. Neem dan contact op met je email leverancier. Enige uitzondering hierbij is wanneer je onze extra SPAM filtering gebruikt. Je ziet dan de volgende terugkomen:
Controleer voor de verhuizing van je domeinnaam de nameservers in het klantenpanel en controleer of deze op ns1.mijnhostingpartner.nl staan. Is dit niet het geval, reset deze dan naar standaard met de knop hiervoor en controleer de verhuizing van je domeinnaam. Dit is geheel zelf te beheren, maar kan je ook navragen aan ons binnen de chat of het ticketsysteem.
Test altijd niet met TEST in het onderwerp van een mail naar derden of andere mail adressen, dit wordt vrijwel altijd gezien als SPAM of anderzijds eruit gefilterd. Maak gebruik van Lorem Ipsum, of probeer een volwaardige mail.
Mail is niet bereikbaar vanwege Onderhoud bij MijnHostingPartner.nl
Onderhoud moet ook gebeuren, zeker aan onze mail diensten. En we hebben hier meerdere keren per kwartaal over het algemeen een complete reboot van de mail server voor nodig om dit onderhoud uit te voeren. Denk hierbij aan de laatste updates die geïnstalleerd dienen te worden of uitbreiding van de hardware.
Indien je merkt dat jouw email adres lokaal binnen een programma geen verbinding kan maken, én ook de webmail is niet bereikbaar. Dan hebben we downtime op de mailserver en wordt hier dus onderhoud aan verricht. Dit proberen we altijd zover mogelijk van tevoren te melden binnen de aankondigingen, maar helaas lukt dit niet altijd van tevoren door onvoorziene omstandigheden. Controleer dus eerst hiervoor onze aankondigingen:
https://www.mijnhostingpartner.nl/client/partner-aankondigingen/
En indien hier nog geen bericht in staat over dit onderwerp, maak dan een ticket aan richting de helpdesk. We antwoorden dan zo spoedig mogelijk met een status update.
Heb je na deze stappen nog steeds problemen met je email die bij MijnHostingPartner.nl is ondergebracht? Maak dan een ticket aan richting de helpdesk.