Categorieën
Mail vanuit MijnHostingPartner wordt niet ontvangen binnen Gmail
Het kan voorkomen dat een email bericht wat verzonden vanuit jouw mail adres naar een Gmail adres niet aan lijkt te komen of wordt geweigerd, voer de stappen uit in dit artikel om de problemen hiervoor op te lossen.
Controleer je DNS records
De eerste stap die je kunt uitvoeren om te controleren of jouw DNS records wel geheel kloppen en niet bijgewerkt dienen te worden, hiervoor kan je gebruikmaken van onze standaard tool in het klantenpanel. Controleer hierbij de stappen uit de volgende handleiding:
https://www.mijnhostingpartner.nl/client/knowledgebase/e-mail/email-dns-controleren-en-herstellen/
Met name het DKIM, DMARC en SPF record is hierbij van belang om te controleren of dit correct geconfigureerd is. Dit kan je hierna na de DNS refresh controleren via een externe check van bijvoorbeeld:
Hier kan je vervolgens het rapport van raadplegen en controleren of dit correct is. Test hierin niet met de standaard test test mailtjes, dit wordt automatisch gezien als SPAM. Test dus met legitieme mail.
Forward vanuit MHP naar een Gmail adres
Wanneer je een email adres van MijnHostingPartner.nl forward naar een Gmail adres dan is dit enkel mogelijk vanuit een volwaardig Email adres, en niet vanuit een Alias. Indien je hier dus tegenaan loopt maak je van je Alias een volwaardig email adres. Hierna moet de forward correct verlopen.
Forwarden naar een persoonlijk email adres is niet een werkwijze die wij aanraden om te gebruiken. Maak gebruik van je email adres van MHP en stel dit in binnen je favoriete mail programma's of gebruik dit via de webmail. Mailen vanuit een persoonlijk of gratis mail adres zoals van Gmail staat onprofessioneel en zal niet serieus genomen worden bij klanten en zakelijke contacten.
Controleer de headers van het bericht binnen Gmail
Wanneer je nog meer informatie nodig hebt om dit verder te troubleshooten kan je de headers inzien van het bericht wat bij Gmail is aangekomen, om vanuit daar te controleren wat dit veroorzaakt. Navigeer hiervoor naar het bericht wat dan vermoedelijk in de SPAM is binnengekomen, en kies onder de opties voor Show Original. Dit laat je de volledige log zien van het bericht en waarom hier bepaalde acties aan zijn gekoppeld.
Je kan hierin ook het bericht en de afzender markeren als geen SPAM, en het mail adres toevoegen aan je contactpersonen.
Met deze stappen moet je ervoor kunnen zorgen dat jouw email correct aankomt binnen Gmail. Heb je hierin nog steeds problemen, noteer dan de afzender en tijd en geef dit ons door in een ticket richting de helpdesk. Dan kunnen we dit verder voor je nakijken binnen de logs.