Webhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nl

Rapportages maken van je website

Rapportages maken van je website
MijnHostingPartner

Rapportages maken van je website

De tijd van het jaar is er weer dat het langzaam maar zeker overgaat in het nieuwe jaar. Met de feestdagen voor de boeg en de vakanties die daarbij behoren is het wellicht raadzaam om nu al het een en ander in gang te zetten voor je rapportages. Rapportages zijn er voor jezelf te maken, voor je team, voor je leidinggevende of voor je klant. Het is echter wel handig om te kijken waar je bent, hoe het in het verleden was en hoe je het volgende jaar ingaat. Met rapportages krijg je hier inzicht in en kan je zien hoe je er voorstaat. Laten we kijken wat voor rapportages je allemaal kunt maken!

Rapportages van een website zijn te maken voor een hoop verschillende redenen. Of je nu een rapportage maakt voor het aantal bezoekers, de kerstdagen en je conversies. Een dag rapportage van bijvoorbeeld Black Friday of Cyber Monday. Het kan nut hebben om dergelijke dagen even apart op te slaan in een rapport en deze paraat te hebben voor volgend jaar. Laten we even kijken hoe je dit kunt doen in Google Analytics, Microsoft Clarity en andere manieren. 

Wat voor data moet in je rapport? 

Het is natuurlijk afhankelijk waarover je precies het rapport maakt en hoe, maar het is vaak aan te raden om een bepaalde vast gegevens set te hebben wat je in rapporten verwerkt. Zo blijft de data jaar op jaar vaak hetzelfde, en kan je snel de verschillen zien. Zonder gelijk je hele rapport te hoeven aanpassen. Bepaal voor jouw website hosting en bedrijf wat de belangrijke datapunten zijn, is dit bijvoorbeeld het aantal bezoekers, de conversies die van 1 verkeersbron komen, of het aantal verkeer van organische resultaten. De lijst hiervan is natuurlijk eindeloos en afhankelijk van je soort website en hoe je hier mee omgaat. 

Een belangrijke aantal maatstaven zijn vaak welke pagina’s je bezoekers op terecht komen, hoeveel het er zijn en waar vandaan ze komen. Verder kan je ook advertentie inkomsten of overige inkomsten natuurlijk erin zetten. En een totaal kostenplaatje maken. Een datapunt wat voor mijn eigen informatieve websites bijvoorbeeld belangrijk is, zijn het aantal artikelen die in een maand gepubliceerd worden. Des te meer des te beter natuurlijk. Indien je zelf ook bezig bent met het schrijven van content voor je website, of je een team hebt die dit voor je doet. Dan kan je ook bijhouden wat er per week of per maand gepubliceerd wordt. Zo kan je gemakkelijk kijken hoe en wat er live gezet wordt. En of dit overeen komt met je target. 

Dagrapportage en week rapportages

Dagrapporten kan je gemakkelijk maken en automatisch via Google Analytics, die gelijk naar je mailadres verzonden kunnen worden, of gelijk naar de klant. Met Microsoft Clarity zal hier eerder nog gewerkt dienen te worden met screenshots, echter is Microsoft ook hier mee bezig om rapporten te kunnen aanmaken.

Dagrapportage kan gemaakt worden voor dagen waar een spike was in bezoekers of conversies. Wanneer je bijvoorbeeld merkt dat een bepaalde dag bijzonder goed, of bijzonder slecht, was dan kan je hier natuurlijk leer uit trekken door dit verder uit te pluizen. Met een rapport kan je snel achterhalen waar bijvoorbeeld verkeer vandaan kwam. Of dit nu die advertentie was op Facebook, of juist die ene post op een forum. Ook kan het natuurlijk zijn dat een pagina omhoog gestegen is in de Google Zoekresultaten. Om vele redenen kan een bepaalde dag goed uitvallen. Met rapportages leer je hiervan en kan je dit wellicht vergelijken met volgend jaar, of natuurlijk gewoon de week erop. Om dit weer te laten herhalen. 

Maand en Jaar rapportages

Maand rapportages zijn natuurlijk interessant om te bekijken, de meeste rapporten die standaard aangemaakt worden zijn per week of per maand immers. Per maand heb je vaak meer data tot je beschikking en kan je beter bepalen of een bepaalde pagina goed heeft gescoord. Of dat er juist meer werk voor nodig was om dit omhoog te krikken. Met het tijdsbestek van een maand kan er ook beter bepaald worden of een investering het waard was. Met een week of dag is bijvoorbeeld een advertentie of link nog niet lang genoeg om te zien of dit daadwerkelijk effect heeft gehad. 

Jaar rapportages zijn vaak interessant om te maken en geven je de kans om even een stap terug te nemen, en objectief te kijken of je werkzaamheden zijn vruchten hebben afgeworpen. Het kan zijn dat je hierin niet genoeg kijk op hebt door het jaar heen. De focus wordt dan al snel vaker gelegd op de dag, week of maand. In plaats van even het hele kalenderjaar. Om deze rapportages te maken kan je gebruikmaken van Microsoft Clarity, Google Analytics of jouw gekozen analytisch programma. Het is verder dan even in een Excel sheet te zetten, of mooier te maken in een Word document of Google Dataset voor je klanten. De rauwe data kan dan in een leuk jasje worden gezet.