Webhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nl

Jaarlijkse terugblik op je website

Jaarlijkse terugblik op je website
MijnHostingPartner

Jaarlijkse terugblik op je website

Een nieuw jaar betekend natuurlijk ook weer nieuwe rapporten die aangemaakt en opgeslagen te worden voor jouw website resultaten. Er kan namelijk met een brede blik even teruggekeken worden naar wat er allemaal gebeurd is het afgelopen jaar en hoe je dit in het nieuwe jaar kan blijven voortzetten, verbeteren of anderzijds inrichten. Laten we een kijkje nemen naar de jaarlijkse resultaten van jouw website hosting.

In een jaar kan een hoop gebeuren, wellicht heb je wel het hele jaar in een thuiskantoor gewerkt, voor velen zullen er nieuwe ervaringen op zijn gedaan in 2021. En ook 2022 zal nieuwe ervaringen met zich meebrengen. Met de jaarlijkse resultaten kan je even terugkijken naar wat er allemaal gebeurd is met jouw website dit jaar, en waar je sterke of zwakke punten in zaten. 

Jaarlijkse rapporten maken

Jaarlijkse rapporten zijn op een hoop verschillende manieren te maken, een hoop webmasters zullen gebruikmaken van een aantal verschillende tools hiervoor en dit dus ook op meerdere plekken hebben verspreid staan. Om je dit voor jezelf makkelijker te maken raden we aan om dit op een plek bij elkaar en onder elkaar te zetten. Bijvoorbeeld hoeveel inkomen er bij een informatie website  uit advertenties zijn behaald, hoeveel in affiliatie inkomsten en van waar. Dit kan natuurlijk altijd in de standaard favoriet en de informatie overnemen in een Excel sheet. Dit zorgt er voor dat je alles even op een plek hebt staan en dat je in een oogopslag kunt zien hoe je ervoor staat. 

De jaarlijkse informatie kan je opvragen in bijvoorbeeld Google Analytics, Google AdSense en enige andere tools die je gebruikt. Deze gegevens kopieer je dan simpelweg even in  een Excel sheet of in Google Docs natuurlijk mocht je niet over een office licentie beschikken. 

Terugkijken naar de content van het jaar

Om even een terugblik te werpen naar de content van het jaar kan je dit doen in je Content Management Systeem zoals WordPress, of natuurlijk gewoon even op je website zelf kijken. Kijk hoeveel en wat er aan content is gepubliceerd, of het voldoet aan de verwachtingen en of je hier een positief resultaat van terug kan zien. Bijvoorbeeld door het terugzien van positieve reacties of het aantal keer dat de bepaalde pagina of tekst is gelezen of interactie mee plaatsvond. 

Een blog post kan namelijk voor meer verkeer hebben gezorgd via Sociale Media, een pagina die herschreven is kan voor meer verkopen hebben gezorgd en ga zo nog maar even verder. Content maakt een hoop verschil uit voor jouw website op een hoop aspecten en maakt voor elke website een groot verschil uit. Of dit nu content in de vorm van tekst of beeldmateriaal is. 

Vooruitkijken en planning maken voor content

Om meer uit content te halen in het nieuwe jaar kan er even een zaken bekeken worden in de jaarlijkse rapporten en kijkend met een schuin oog naar je bestaande content strategie hoe je dit in het nieuwe jaar kan opschudden. Probeer bijvoorbeeld andere vormen en inhoud, een schrijver toe te voegen aan je team of een gastblog ergens neer te zetten. Er zijn een hoop verschillende tactieken die je kunt gebruiken om er ook voor te zorgen dat jouw content voorop komt te staan. Houdt ook bij en documenteer wat je dit jaar anders gaat doen of wilt doen, en kijk naar je resultaten hiervan terug. Zo kan je elk jaar weer een beetje bijschaven en kijken wat heeft gewerkt. 

Welke bronnen zie je het meest terug van website verkeer?

De bronnen van website verkeer zijn een belangrijke factor om bij te houden, verkeer naar een website maakt namelijk al het verschil. Zodra een verkeersbron wegvalt kan het drastische gevolgen hebben voor je inkomsten. Met verkeer naar een website heb je namelijk inkomsten vanuit advertenties, klanten die je producten kopen of mensen die een andere conversie maken. Zonder verkeer heb je ook geen ogen op je website en kan er weinig verkocht worden. 

Kijk daarom bij Google Analytics wat de beste bronnen van verkeer waren in het vorige jaar, en hoe je hier weer in kan gaan verbeteren in het nieuwe jaar. Heb je bijvoorbeeld meer verkeer uit Sociale Media gehaald of ben je meer bezig geweest met het binnenhalen van verkeer binnen de zoekmachines of advertenties.