Webhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nl

Wat zijn long tail zoektermen?

Wat zijn long tail zoektermen?
MijnHostingPartner

Wat zijn long tail zoektermen?

Er zijn een hoop zaken en werkzaamheden waar je jezelf mee bezig kan houden met het beheren en runnen van een website. Content productie of het maken van geschreven teksten, video’s, sociale media, afbeeldingen, of audio. Is een taak die vele bedrijven op focussen. 

. Deze content kan er namelijk voor zorgen dat je organisch binnen zoekmachines hoger komt te staan, en voor meer zoektermen verschijnt. Wanneer je echter voor de grotere zoektermen content hebt geproduceerd kan je denken dat dit job done is, als je dit echter beperkt tot enkel de grote zoektermen dan laat je een hoop kansen liggen. Hier komen long tail zoektermen bij kijken, laten we in deze blog post een kijkje nemen wat dit precies is, en hoe je die kan vinden voor jouw zoekresultaten.

Long tail zoektermen

Long tail zoektermen zijn langere of specifiekere zoektermen waar mensen naar zoeken op Google en andere zoekmachines, waaronder bijvoorbeeld ook op YouTube en andere Sociale Media Kanalen. Als voorbeeld kunnen we hiervoor nemen:

Beste hardloopschoenen voor bospaden

In plaats van de hoofdzoektermen: 

Beste hardloopschoenen

Op de langere formaat zoekterm zal je hier minder directe concurrentie op hebben van andere websites die hetzelfde proberen, en kan je de content specifiek aanpassen naar de zoekterm. Kom dus met voorbeelden van hardloopschoenen, duik in andere termen hierin zoals trailrunning. En maak de content uitnodigend om ook verder te lezen over andere artikelen over hetzelfde onderwerp. En uiteraard gelijk te linken naar de producten die jij hiervoor aanbied. 

Hoe kan je long tail zoektermen vinden? 

Het vinden van long tail zoektermen begint vaak met het kijken naar de content die je al reeds geschreven hebt. Of waar je uiteindelijk voor op de kaart wilt komen te staan. Om bij het voorbeeld te blijven van hardloopschoenen zal hier een hoop content voor mogelijk zijn. En kan je hier een content lijst voor maken in elke vorm van content die je kan bedenken. Audio, video, en teksten zijn hier allemaal mogelijkheden in die jij kan gaan ontwikkelen hiervoor. Maak dus een inventarisatie en neem een kijkje waar jouw doelgroep naar zoekt en vraagt. 

Google

In het hol van de leeuw zijn hier ook een hoop voorbeelden van te vinden, dit kan binnen Google Search Console, maar kan ook direct binnen de Google zoekopdrachten ingezien worden. Specifiek binnen de Google Snippet: “Meer om te vragen”

Wat zijn long tail zoektermen?

Met enkel de zoekopdracht beste hardloopschoenen voor bospaden zie je dus direct 4 aansluitende vragen waar je ook content over kunt gaan produceren. Zodra je een van de pijltjes of vragen uitvouwt zie je ook direct meer resultaten en aansluitende vragen hierover. Je kan dus op deze manier snel een lijst in elkaar draaien van onderwerpen waar je jouw expertise als bedrijf in kunt laten uitstralen. 

Ook helemaal onderaan de Google pagina zie je ook de snippet:  “Mensen zoeken ook naar”

Hier kan je ook gerelateerde vragen en zoektermen vinden van mensen die hierin interesse hebben. Naar mijn mening zijn dit echter vaak wat minder relevante zoektermen aan de specifieke term. 

Wat zijn long tail zoektermen?

Gebruik AI in je onderzoek

AI of kunstmatige intelligentie is hier ook een aanwinst in bij dit onderzoek naar Long tail zoektermen, je kan hier namelijk eenvoudig 50 gerelateerde zoektermen voor laten uitdenken waar je zelf vervolgens kunt beslissen of dit ook interessant is om over te schrijven. Geheel AI het schrijven van deze content uit handen geven is echter niet de juiste tactiek. 

Kunstmatige intelligentie kan hierdoor jouw ideale digitale assistent zijn die je verder kan helpen met de planning fase van je werkzaamheden. 

Content schrijven voor long tail zoektermen

Het daadwerkelijke content schrijven voor long tail zoektermen is een kwestie van bepalen in welk format je dit wilt gaan doen. Wil je dit bijvoorbeeld in een blog post doen op je website? Of juist op een toegewijde pagina op je website. 

Voor de meeste langere format zoektermen en de teksten hiervoor is een blog post het meest aansluitende format hierin, bekijk echter je website en bepaal welke form van content het meeste aansluit hierin. 

Long tail teksten intern linken

Intern linken is een krachtige tactiek die je kan inzetten om zogeheten content clusters te maken, op die manier kan je long tail zoekterm content linken naar de hoofdzoekterm, en op die manier de hoofdzoekterm meer waarde geven in de ogen van zoekmachines. Zorg er wel voor dat dit altijd gerelateerde content is, en dat dit dus aansluit met elkaar. Zo kan je ervoor zorgen dat de interne links binnen je website niet alleen goed zijn in de ogen van Google, maar ook voor je bezoekers die graag verder willen lezen over hetzelfde onderwerp. Of meer informatie nog willen inzien. 

SEO of zoekmachineoptimalisatie is een blijvende taak voor vrijwel elke website beheerder, en je zal hier altijd bovenop blijven te zitten om hier het meeste uit te halen voor jouw website. Leg nu ook het grondwerk voor jouw website en maak content ook voor de long tail zoektermen, voor langdurig resultaat wat wellicht niet zo direct zijn vruchten afwerpt als advertenties, maar bij kan dragen op de langere termijn. 

Blijf ons blog volgen voor meer tips zoals deze! En zorg voor de juiste fundering van jouw website met de hosting van MijnHostingPartner.nl!