Waar komen jouw websitebezoekers vandaan?
Met een website heb je vaak een hoofddoel, en dat is verkeer ontvangen hierop. Er zijn een hoop verschillende tools die je kunt gebruiken om dit bij te houden, maar 1 tool steekt hier vaak bovenuit als de standaardoptie, en dat is Google Analytics. Laten we in deze blog post behandelen waar je precies in kunt zien waar jouw website verkeer vandaan komt. En hoe je hierop kunt inspelen om het meeste eruit te halen.
Google Analytics installeren
Google Analytics kan eenvoudig geïnstalleerd worden op je website, ongeacht welke techniek je hiervoor precies gebruikt. Met WordPress, het populairste Content Management Systeem kan je dit eenvoudig installeren door lid te worden van Google Analytics met een Google account, en hierna de Google Site kit plug-in te installeren. Alternatief kan je ook een header en footer injectie plug-in installeren, en zelf hier het kleine stukje javascript code in neerzetten wat hiervoor nodig is. Let wel dat je hierbij om toestemming dient te vragen om deze gegevens te verzamelen, en hier dus ook rekening mee dient te houden.
Nadat je Google Analytics actief hebt op je website kan dit een maand duren voordat je hier enige zinnige data in kunt uitlezen, het is dus raadzaam om dit al te regelen zodra je jouw website live zet. Zodat je de juiste data kunt inzien zodra je hier werkelijk bezoekers op ontvangt. Wat nieuw is aan de laatste versie van Google Analytics 4, is dat de dagelijkse inzichten vrijwel niet meer bruikbaar zijn. Er gaat namelijk een dag overheen voordat de resultaten correct worden getoond. Dagelijks de gebruikersstatistieken bijhouden is in de meeste gevallen ook niet nodig, maar houdt dit dus in je achterhoofd dat dit ook niet de juiste gegevens kan laten zien. Elke week of elke maand je statistieken bijhouden van je website is hierin meer aan te raden.
Verkeersacquisitie rapport raadplegen
Om te achterhalen waar jouw website bezoekers vandaan komen kan je binnen Google Analytics naar de volgende optie in het menu gaan. Rapporten -> Acquisitie -> hierna naar verkeersacquisitie.
Je ziet dan hierna direct de gebruikers die op jouw website zijn terechtgekomen, en via welke globale bronnen deze komen. Namelijk de volgende:
Organic Search / Dit zijn organische bezoekers die met een zoekmachine op jouw website terecht zijn gekomen.
Direct / Directe bezoekers zijn mensen die direct naar jouw website zijn gegaan zonder tussenpartij. Dit is echter ook vaak verkeer van Sociale Media kanalen wat niet correct herkend wordt.
Referral / Dit zijn verwijzingen van andere websites.Organic Social / Organisch sociale media verkeer. Dus waar niet direct voor betaald wordt.
Unassigned / Alles wat niet in een van de overige groepen kan worden gezet. Veel hiervan is vaak bot verkeer.
Paid traffic / Al het verkeer waar direct voor betaald wordt per klik om naar je website te komen.
Filteren op Sessiebron en Medium
Nadat je de verkeersacquisitie open hebt staan zal je wellicht ook nader nog willen weten uit welke bronnen deze precies komen, dit kan je nog doen door verder te filteren op Sessiebron en Medium. Je ziet dan de exacte websites waar het verkeer vandaan komt.
Zo kan je bijvoorbeeld kijken waar je het meeste tijd en energie in stopt om website bezoekers te ontvangen, en of dit ook daadwerkelijk effect heeft. Het zal altijd een kwestie blijven waar je jouw strategie dient bij te schaven waar nodig, en bijvoorbeeld over dient te schakelen naar een ander platform als je ziet dat het aantal bezoekers stagneert of niet het gewenste effect heeft. Zeker op Sociale Media kan het medium hier een hoop verschil in maken. Op een visueel platform zoals Instagram waar directe links niet zijn toegestaan in posts, of je dient hier altijd een advertentie van te maken, kan het aantal uiteindelijke kliks naar je website veel lager zijn dan bijvoorbeeld X wat directe links toestaat in elke post. Experimenteer met verschillende Sociale Media posts, en ook het platform wat je gebruikt. Pas aan en schaal bij waar nodig om hier het meest uit te halen.
Inspelen op bronnen
Er zijn een hoop tactieken die je kunt gebruiken om te verbeteren in de verschillende platforms waar jouw website verkeer vandaan komt. Veruit een van de meest belangrijke bronnen is en blijft nog steeds Organisch zoekverkeer. Dit zijn zoekopdrachten die door gebruikers worden uitgevoerd op niet alleen Google.com, maar bijvoorbeeld ook Bing, DuckDuckGo of Ecosia. Verkeer van zoekopdrachten zijn vaak al erg betrokken, en kunnen meer waarde hebben dan bezoekers die van een algemene advertentie zijn gekomen.
Een goede marketingstrategie is belangrijk voor ieder bedrijf, je kan net zoon goede helpdesk en aftersales hebben, maar als je geen nieuwe klanten binnenhaalt kan het al snel lastig worden. Door te blijven adverteren op nieuwe en bestaande methoden, content te blijven marketen voor SEO, en actief te blijven op Sociale Media. Blijf je relevant en scherp op nieuwe klanten, zodat jouw bedrijf ook kan groeien en niet stagneert.
Welke marketingstrategie zet jij in om jouw bedrijf te laten draaien? Deel het met ons op Sociale Media!