Sociale Media inzetten in 2023
In de wereld van Sociale Media worden vele duizenden links gedeeld van vele duizenden bedrijven, hoe kan jij hier bovenuit staan voor jouw website of bedrijf? Dat gaan we ontdekken in de blog van vandaag. Lees snel verder voor alle tips en netwerken die jij kan gebruiken om je website te promoten!
Waar zit je doelgroep op?
Een doelgroep kan uniek zijn voor elke hobby, interesse of markt waarin je jezelf bevindt. Zo zijn er bijvoorbeeld verschillen en overeenkomsten tussen vele verschillende groepen. Denk aan programmeurs en technische mensen die meer op twitter kunnen zitten of Github. En enthousiastelingen van kunst en fotografie zich meer op Instagram zullen zitten. Aan jouw de taak als webmaster om ervoor te zorgen dat jouw Sociale Media activiteiten gevonden kunnen worden door de doelgroep. En jezelf dus erin dient te verdiepen waar deze zich bevinden.
Indien jezelf in de branche of hobby zit dan kan je ook eens naar jouw eigen gebruik kijken, indien dat niet het geval is dan kan je alle websites eens afgaan op een vrijdagmiddag en kijken waar het meeste publiek is. Zoek naar hashtags die te maken hebben met je branche en kijk naar de groepen die zich gevormd hebben. En de grote hiervan natuurlijk. De regel is vaak des te meer ogen er op een advertentie of post komen, hoe meer interactie hier mee zal zijn. Dit is echter niet altijd het geval, en heeft zijn haken en ogen. Een kleine maar zeer gedreven community kan bijvoorbeeld meer waard zijn dan een algemene facebook groep van vele tienduizenden leden.
Kijk dus rond en leg de focus niet op 1 groep als je nog in de beginfase zit, maar post een keer in de week ook eens ergens anders. Zo kan je met een aantal maanden terugkijken wat het meest heeft opgeleverd.
YouTube Shorts, een vrij recente en populaire speler op de markt
YouTube zal iedereen al bekend mee zijn, een vrij recente aanvulling hierop is echter het YouTube Short formaat. Filmpjes die verticaal zijn ingesteld en korter dan 60 seconden dienen te zijn. Met enkele experimenten hebben we in een test case al 17.000 indrukken gezien van een ontzettend basis en kort filmpje. Met YouTube shorts kan je dus leuke tips en trucs delen die je kan gebruiken om een zeer groot publiek te trekken. Dit kan voor je product zijn, voor je diensten of simpelweg voor je leuke nieuwe blog post!
YouTube Shorts is natuurlijk een direct antwoord van YouTube op TikTok, waar we in het volgende kopje verder over vertellen.
TikTok
TikTok is enorm populair onder de jongere generatie, filmpjes in een kort format wat op elk moment kan worden bekeken op de telefoon. TikTok heeft echter een aantal privacy schendingen en vragen in het verleden en nog steeds is dit aan de orde van de dag. Om die reden kunnen wij het gebruik van TikTok alleen maar bij jezelf neerleggen, en afvragen of je het waard vindt om de privacy in deze voor lief neemt. De andere partijen hebben hier ook zeker geen schone handen in. Bepaal dus voor jezelf na wat onderzoek of je het waard vindt om dit Sociale netwerk wilt gaan gebruiken.
Twitter heeft nog steeds een enorm grote gebruikersbasis onder een diverse aantal branches. Dit wordt echter vaak beschouwd als het wat technischere platform, en biedt erg veel populariteit aan de cryptocurrency markt en de andere bijbehorende velden. Met een blog of zakelijke dienst voor Crypto kan je dus gauw terecht bij Twitter om je doelgroep te vinden hierin.
Met Twitter heb je echter een limiet aan het aantal karakters wat toegestaan is , en ben je dus gelimiteerd voor langere posts. Dit kan bij sommige doelgroepen, zoals een boek reviewer wellicht een issue zijn.
Facebook en Instagram
Facebook en Instagram benoemen we in een onderdeel, echter zijn dit natuurlijk wel twee verschillende soorten Sociale Media. Waar Facebook meer de focus legt op het opzetten van communities en het delen van content in alle formaten. Is er bij Instagram de focus gelegd op beeldmateriaal. Foto’s en video’s in shorts zijn daar de content die duizenden kan aanspreken. Voor een visuele dienstverlenging zoals Fotograaf, video editors en vele andere branches is het daarom het platform geworden om je laatste projecten en portfolio te delen.
Reddit, forums en andere mogelijkheden zoals Pinterest
Er zijn natuurlijk nog veel meer opties om een Sociaal netwerk te vinden voor jouw doelgroep, het is vaak een kwestie van jezelf verdiepen in de materie en waar de gebruikers zijn om te bepalen welke netwerken het beste aansluiten. Zo is er voor alles en vooral de Amerikaanse doelgroep een grote gebruikersbasis op Reddit. Voor de Doe het zelfers een grote aanwezigheid op Pinterest en er zijn nog steeds een heleboel forums die ingericht zijn op een specifieke hobby. Denk bijvoorbeeld aan een forum speciaal voor horlogeverzamelaars. Opties te over!
Welke Sociale netwerken gebruik jij voor het promoten van jouw website? Laat het ons weten!