Webhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nl

Paginaweergaven en jouw populairste content

Paginaweergaven en jouw populairste content
MijnHostingPartner

Paginaweergaven en jouw populairste content

Bijhouden wat er allemaal zoal gedaan wordt op je website kan je niet alleen een idee geven of de website als prettig in gebruik wordt ervaren. Maar ook welke content werkt en wat niet. Je populairste content en pagina’s kunnen je verder helpen om een succes te maken van jouw website. Laten we in deze blog post behandelen hoe je dit kunt bijhouden en je voordeel eruit kan halen. 

Paginaweergaven bijhouden

De paginaweergaven binnen je website bijhouden kan je doen op een aantal verschillende manieren met een aantal verschillende soorten tools. De meesten zullen al bekend zijn met Google Analytics die te gebruiken is voor elke website, maar er zijn ook bijvoorbeeld lokale tools binnen WordPress beschikbaar. Deze houden de data van jouw gebruik en je gebruikers verder lokaal, en zijn daarom privacy vriendelijker dan andere oplossingen. Neem eens een kijkje in onze kennisbank, en onze eerdere blog posts om hier alle informatie over te kunnen opdoen.

De meeste tools zijn met enkele klikken geïnstalleerd en houden hierna vervolgens direct je gegevens bij. We raden over het algemeen dit aan om gelijk na het afronden van de website te activeren, zodat je gelijk beschikt over zoveel mogelijk historische data wanneer je over een jaar terugkijkt. Dit kan je inzicht geven in diverse aspecten die ook belangrijk kunnen zijn voor andere partijen. 

Populairste content van je website

De populairste content van een website kan een specifieke productpagina zijn, een landingspagina voor een bepaalde categorie, je homepagina of een blog post. Wanneer je voor jezelf duidelijk hebt waar niet alleen de meeste bezoekers op binnenkomen, maar ook op doorklikken, dan kan dit gebruikt worden om veel meer uit je website te halen. Je hoeft dan namelijk wat minder te gokken, en kan voor jezelf helder inzien waar de bezoekers vandaan komen, welke pagina’s ze bekijken, en of ze de nodige informatie vinden om door te gaan naar een aankoop of een andere conversie.  

Populairste content van jouw website inzetten om verkeer te drijven naar andere pagina’s

Jouw populairste pagina’s en content kunnen ook worden gebruikt om verkeer te drijven naar andere belangrijke pagina’s, als je bijvoorbeeld een nieuwe (relevante) pagina hebt. Dan is hier naar te linken of anderzijds te promoten op je bestaande pagina. Dit kan je bijvoorbeeld doen als je een ebook wilt stimuleren, een whitepaper wilt promoten, of jouw “money making” pagina wilt aanprijzen. Als voorbeeld kan dit een pagina zijn met allemaal Affiliate links, een aankoop proces of een inschrijving voor een nieuwsbrief. 

Probeer dit altijd wel relevant te houden aan de content van je populairste pagina, en dit op een gebruiksvriendelijke wijze te linken. Kunstmatig er veel links inzetten naar je andere pagina of verstoppen achter een afbeelding kan juist averechts werken en schadelijk zijn voor je bestaande populaire content. 

Populairste content op inspelen en proberen te reproduceren

De truc is natuurlijk om jouw populairste content verder uit te breiden, vaak is het geval namelijk dat een aantal pagina’s veel verkeer naar binnen brengen. Maar dit maar een klein percentage vormt van je totale content op je website. Om langdurig resultaten te behalen is het daarom verstandig om je succes zoveel mogelijk te proberen te splitsen over meerdere pagina’s en content. Als namelijk je populairste pagina wegvalt dan kan dit zorgen voor een totale instorting van jouw maandelijkse resultaten. Het analyseren van je populairste content is daarom een goede strategie om te kijken wat werkt en mensen naar zoeken. Kijk dus naar de manier hoe jij de content precies hebt opgebouwd op deze pagina, of je wat anders hebt gedaan, welke externe en interne links verwijzen naar deze pagina en vanuit welke bron het verkeer vandaan komt. Met een Sociale Media succes van een bepaald content item kan succes van erg korte duur zijn, van organische resultaten van Google en andere zoekmachines kan dit vaak van langere duur zijn. 

Het optimaliseren van bestaande content en het analyseren hiervan kan een waardevolle strategie zijn voor elke soort website, of je nu voor je freelance portfolio bezig bent. Je hobby blog of je multinational bedrijvenwebsite. Met het niet alleen toevoegen van nieuwe content, maar ook het optimaliseren hiervan voor nieuwe en bestaande content kan je beter scoren op elk oppervlak. Besteed hier dus enige aandacht aan op een periodieke basis en kom eens in de zoveel tijd terug op oudere content.