Organische links opbouwen
Links of backlinks naar jouw website toe zijn sinds het begin van zoekmachines en nog steeds een belangrijke metric voor de ranking van jouw website. Google noemt in zijn richtlijnen elke betaalde link een overtreding van de regels, en maakt je dus vatbaar voor Algoritme updates en zakkingen in je posities. Laten we in deze blog post een kijkje nemen naar de tactieken die je kunt gebruiken om op een natuurlijke basis links te ontvangen naar je website toe.
Actieve Sociale Media profielen
Een tactiek die je kunt gebruiken om op een natuurlijke wijze backlinks naar jouw website kunt opbouwen, is door regelmatig te blijven posten op je Sociale Media profielen met updates over je laatste content en producten. Zo blijf je aantonen dat je extern (dus buiten je website hosting) ook actief bent en posts binnen Sociale media hebben altijd een kans om veel tractie te generen. Hierdoor zet je jezelf en je website op de kaart, niet alleen bij mogelijke bezoekers en klanten, maar ook bij andere partijen en bedrijven in je branche.
Zeker bij een post over bijvoorbeeld je laatste blog, artikel, of product kan ervoor zorgen dat deze zijn eerste bezoekers ontvangt via de kanalen, en hierdoor al sneller opgepikt kan worden om ook te verschijnen in de resultaten bij Google. Het beste scenario is uiteraard als andere websites gelijk jouw bericht oppikken en hier op reageren of naar linken. Dit heeft vaak het beste succes met een interessant stuk content. Dit kan vele vormen aannemen, laten we dit in de volgende kop bespreken wat jij hiervoor kunt inzetten.
Links opbouwen met Content
Content op je website of op Sociale Media kan ervoor zorgen dat jij tractie krijgt op je website, publiceer bijvoorbeeld interessante Case Studies binnen je branche, waarin je tegen de norm ingaat of een nieuw perspectief laat zien. Enkel deze content is vaak niet genoeg, en je zal dit ook dienen aan te kleden op een professionele wijze met afbeeldingen en overige media die ook snel gedeeld kan worden.
Hier wordt voor bedrijven vaak gebruik gemaakt van Sociale Media kanalen zoals LinkedIn of X. Maar dit kan binnen de branche verschillen welke kanalen hier het meest geschikt voor zijn. Blijf actief op diverse Sociale Media kanalen om trends of wijzigingen hiermee bij te blijven.
Benadering en netwerken
Het sociale aspect van het beheren van je website en bedrijf kan ook enorm helpen met het opbouwen van natuurlijke links naar je content en website, wees bekend met wie er zoal actief is in je branche en onderhoud contact met deze partijen. Netwerken hierin via zowel Sociale Media profielen als op een directe basis zoals handen schudden bij conferenties en open dagen kunnen je in staat stellen om voor te blijven op partijen of bedrijven die vaak anoniemer te werk gaan. Wanneer je een interessante case studie hebt behandeld op je website kan je dit aanprijzen binnen je netwerk en zo hier meer tractie voor generen.
Ook kan je gebruik maken van websites zoals Haro of “Help a reporter out” om informatie aan te leveren aan bijvoorbeeld nieuwswebsites, jij bent dan de bronvermelding binnen het artikel en dit kan vaak resulteren in een backlink naar jouw website of bedrijf.
Er zijn verschillende bronnen en websites die van hetzelfde concept gebruikmaken, aan jouw de taak als bedrijf om te vinden wie of welke website actief is in jouw branche en hiermee op de radar te komen. Zo kan je vaak vooraan staan met enige publicaties en jouw expertise op het vakgebied kenbaar maken.
Een bekende strategie die vaak wordt toegepast is het massaal mailen naar vrijwel elke website die over jouw branche schrijft. Deze tactiek heeft naar mijn mening nooit een lange levenspanne gehad, maar tegenwoordig zal jouw email vrijwel altijd linea recta weggegooid worden of direct in de SPAM terechtkomen bij de ontvanger. Massaal mailen met verzoek om te linken naar jouw artikel zal onpersoonlijk zijn, en weinig kans van slagen hebben. Het is vaak een betere strategie om eerst persoonlijk contact te leggen met dergelijke websites zonder hier gelijk wat terug voor te verwachten, en hierna deze relatie opbouwen om wederzijds profijt hiervan te hebben. Ook het link uitwisselen van eerdere jaren kan tegenwoordig vaak gezien worden als SPAM door Google, en zal je dus in de meeste situaties niet verder helpen.
Met de laatste algoritme wijzigingen is het dus niet meer zo eenvoudig als een paar duizend backlinks te kopen voor een tientje en hiermee resultaten te verwachten. Je zal hier als websitebeheerder moeten werken aan persoonlijke relaties en uitgevers om hier op een organische wijze links te generen.
Heb jij al backlinks weten te generen naar jouw website? Pas nu de tactieken toe uit dit artikel om ook backlinks te kunnen generen!