Live gaan met je website - Checklist
Voordat je live gaat met je website dien je met een aantal zaken rekening te houden. In dit artikel leggen we uit wat dit allemaal is en hoe je hier gemakkelijk doorheen vliegt. Om ook jouw website zo live te hebben staan binnen de hosting van MijnHostingPartner.nl!
Live gaan met een website kan natuurlijk best spannend zijn, vaak zit er aardig wat werk achter. En het is natuurlijk maar de vraag of de website goed ontvangen wordt. Hierin kunnen we je helaas niet direct mee helpen, wel kunnen we je een checklist geven die je kan gebruiken om te zorgen dat jouw website de typische last minute zaken niet vergeet die toch een grote impact kunnen hebben op het succes van jouw website. Laten we beginnen!
Functionele check voor je website
Een functionele check voor een website is niets meer dan alle pagina’s en onderdelen even op je gemak langs te gaan. Leg een kladblok op je bureau naast je toetsenbord of open er een op je PC. Open je website in je favoriete browser, en vervolgens in een aantal andere browsers. Kijk naar het design, of alles zichtbaar is, aan te klikken en of bepaalde links en onderdelen werken.
Open ook naast de oppervlakkige bovenkant de browsertools met F12 en kijk of er enige console errors naar boven komen. Veel voorkomende fout is bijvoorbeeld dat een MIME Type nog toegevoegd dient te worden. Zoals een SVG afbeelding die nog niet ingeladen kan worden. Of een 404 melding die nog naar boven komt. Dit is de plek waar je gemakkelijk kan zien wat er nog fout gaat. Schrijf deze zaken op, de locatie hiervan en maak screenshots. Dit kan je verwerken in een rapport voor je website makers of aan je eigen to do lijst toevoegen om te fixen. Er komen in de meeste gevallen altijd nog wel enige zaken naar voren. Afhankelijk van de complexiteit van jouw website uiteraard.
Tevens is even de zaken zoals een Favicon te controleren, logo’s en andere hoofdzaken die ten alle tijden zichtbaar te dienen zijn op elke website.
URL structuur
De URL structuur is bijzonder belangrijk voor niet alleen de zoekmachine ranking, maar ook voor bezoekers. Zorg ervoor dat je leesbare URL’s gebruikt die gemakkelijk te onthouden en te tikken zijn. En besluit ook hoe jij de URL structuur het liefst ziet. Bijvoorbeeld met categorie in de URL. Of juist met een datum hierin. We raden aan om dit liever korter te houden dan langer. Boven een aantal tekens kan namelijk een negatief effect hebben. Probeer dit altijd op een logische wijze te houden en hierin niet het overzicht te verliezen. Voor hulp hierbij kan je de kennisbank inschakelen in de Mod rewrite categorie. Hier staan vele artikelen in die je kunnen helpen om dit voor elkaar te krijgen naar jouw wensen.
Afbeeldingen correct ingeladen en niet te groot
Een website zonder afbeeldingen of media ziet er kaal uit. Het is daarom belangrijk om afbeeldingen op je website neer te zetten. Die niet alleen origineel zijn, maar ook relateren aan de content van die pagina of post. Dit kunnen bijvoorbeeld product afbeeldingen zijn, of juist een algemene afbeelding die er puur en alleen is voor het er mooier uit laten zien.
Alle afbeeldingen op een website dienen gebruik te maken van een kleiner formaat, afhankelijk van het design. En dienen een keer door een compressietool gehaald te worden. Dit zorgt ervoor dat een afbeelding geen onnodige ruimte in beslag neemt. En ook de website sneller ingeladen kan worden op alle apparaten. Vooral mobiel is dit erg belangrijk aangezien er niet altijd over een snelle verbinding tot beschikking is. Rond en onder de 100KB is meestal de hoofdregel.
Mobiel geschikt, op verschillende schermformaten
Dat mobiel belangrijk is zal ondertussen geen nieuws meer zijn. Het percentage van de bevolking wat al helemaal geen computer of laptop meer bezit komt steeds vaker voor. Met een mobiel wordt alles gedaan, van het shoppen in een webshop, navigeren naar een bestemming en het lezen en zoeken van informatie. Alhoewel ook een groot deel alleen maar Sociale Media gebruikt. Zorg er dus voor dat je test met mobiele apparaten en dat jouw website geschikt is om te gebruiken, niet gebruikmaakt van een tweede URL speciaal voor mobiel. En dat op meerdere schermformaten jouw website nog steeds er behoorlijk uitziet.
HTTPS certificaat en de redirect
HTTPS is ook zo'n item wat gewoon moet werken, of je nu een gratis SSL Certificaat gebruikt van Lets Encrypt, of een betaald certificaat. Een HTTPS verbinding is belangrijk om actief te hebben om een groot aantal redenen. Ten eerste is dit een blijk van vertrouwen in elke browser. Als je geen SSL certificaat actief hebt op je website dan krijgen gebruikers Niet Veilig in beeld bovenaan. Natuurlijk niet heel bevorderlijk voor de gebruikerservaring.
Ten tweede is het ook daadwerkelijk een bescherming voor gebruikers doordat gegevens die een gebruiker invult versleuteld over de lijn gaan. Bijvoorbeeld in een openbaar netwerk kan dat formulier op je website niet uitgelezen worden door anderen die mee zitten te luisteren met WireShark. Dit is uitermate belangrijk bij Webshops en andere websites waar gegevens verzameld worden.
Als laatste geeft dit een voordeel voor jouw website in zoekmachines zoals Google, Bing en DuckDuckGo. Dergelijke zaken als een SSL certificaat zijn een simpele ja nee kwestie. Die een hoop impact kan hebben op de prestaties van jouw website.
Redirect van een SSL certificaat is het regelen dat al het verkeer naar jouw website op 1 URL terecht komt. We raden hier nog steeds aan om de volledige URL te pakken. Dus https://www. Waar al het verkeer op terecht komt. Hier zijn echter de meningen over verdeeld, doe hier dus zelf ook nog even onderzoek naar en gebruik onze kennisbank om de redirect in te stellen.
DNS check, mail en beschikbaarheid over de wereld
DNS is de achterliggende technologie die ervoor zorgt dat jouw website bereikbaar is over de gehele wereld. Dit kan heel technisch zijn, maar hebben we bij MijnHostingPartner.nl een aantal zaken automatisch voor je ingesteld. Met onze standaard instellingen hoeft eigenlijk hier geen actie hier verder op uitgevoerd te worden. Zodra je namelijk een Mail account aanmaakt op je domein worden zaken zoals DKIM, DMARC en SPF direct voor je ingesteld op de achtergrond. Dit zorgt er niet alleen voor dat je minder kans hebt op SPAM, maar ook dat jouw email als veiliger wordt gezien door een tweede en zelfs derde ondertekening. Hierdoor heb je dus vrijwel geen kans erop dat e-mails die jij verzend bij anderen in de SPAM belanden.
Verder hebben wij een wereldwijde DNS oplossing die ervoor zorgt dat jouw website overal snel resolved wat ten goede komt aan de bereikbaar en snelheid van de website.
Zorg er met de email adressen voor dat die zijn aangemaakt en alvast ingesteld op je mobiel, zodat je enige vragen en mails snel kunt beantwoorden. Het standaard email adres wat aangemaakt wordt voor websites is info@. Natuurlijk kan je dit ook personaliseren, hier ben je verder vrij in.
Functionele snelheid check
De snelheid van elke website is erg belangrijk, dit maakt namelijk het verschil tussen een prettige gebruikerservaring. En een slechte. Dit kan overal impact op hebben, op jouw aantal gebruikers per dag, bounce percentage, conversies en noem maar op. De snelheid is dus erg belangrijk om zelf te testen op meerdere apparaten en verbindingen. En hem extern door een aantal testen te halen. Dit doe je met Pingdom, Google pagespeeds en GTMetrix. De streefsnelheid is altijd onder de drie seconden. Met vaak het hoofddoel om alles binnen de 1 seconde te tonen. Zodra je echter advertenties of uitgebreide statistieken tools gaat toevoegen. Dan maak je de website ook gelijk trager. Besef dit daarom wel en zorg ervoor dat je hier rekening mee houdt.
SMTP Authenticatie op de site
SMTP authenticatie is vereisen we om mail te versturen vanaf je website, zorg er dus voor dat je hier even rekening mee houdt. En waar nodig dit instelt in je code, of even installeert met een plug-in. Op deze manier weten we een hoop misbruik tegen te houden, wat ervoor zorgt dat jouw mail adressen ook een geringe kans maken om op een blacklist te komen. Dit is een item wat non negotiable is, en met een paar minuten geregeld is op je website. Raadpleeg onze kennisbank hier tevens voor, we hebben een hoop artikelen toegewijd om het zo simpel mogelijk te maken om over te stappen naar beveiligd verzenden.
Backup Backup Backup
We herhalen het nog maar een keer, ook in deze blog post, het is ontzettend belangrijk dat je een backup instelt voor jouw website. Een automatische backup via een scheduled task bespaart je een hoop zorgen, een ongeluk zit namelijk in een klein hoekje. En je bent hier uiteindelijk zelf voor verantwoordelijk. Zet het in je agenda om eens in de maand even de backup te controleren en op te schonen. We raden voor de meeste websites een wekelijkse backup aan. Dit kan ook een dagelijkse zijn. Let er alleen op dat de backups niet exponentieel groeien en dat je hosting space hier niet door vol komt te raken. Bij voorkeur sla de backup op in je hosting space, op je lokale computer of schijf en op een dienst zoals Dropbox, Google Drive of OneDrive. Ook hebben wij hier een alternatief voor bij MijnBackupPartner.nl. Voor een scherpe prijs beschik je al over backup locaties over de gehele wereld.
Statistieken tool actief, en sluit jouw IP uit
Om de bezoekers van je frisse website bij te houden dien je een statistieken tool te installeren, dit doe je in de header van je website. En je hebt een keuze tussen een aantal verschillende tools. Voor zowel beginners als ervaren gebruikers zijn er twee tools die wij aanraden. Microsoft Clarity en Google Analytics. Deze twee tools geven je vrijwel alle informatie waar je toegang tot willen zou hebben. En kunnen gebruikt worden om jouw website bij te houden en optimaliseren. Vergeet niet jouw eigen IP adres uit te sluiten uit jouw resultaten. Anders heb je grote kans dat je statistieken vervuilt worden door je eigen hits. Met een kleine regel kan je dit er altijd uitfilteren en ervoor zorgen dat je geen valse resultaten ziet. Wat demotiverend kan werken.
Nazorg na de live gang
Na de live gang van je website dien je een aantal zaken in de agenda te zetten. Wie er verantwoordelijk is voor de content van je website, in de vorm van blog posts, Sociale Media posts en verdere content. Wie ervoor zorgt dat de website up to date blijft en live. En wie er verantwoordelijk is voor de interactie met klanten en bezoekers. Het is vaak goed om dergelijke zaken helder op papier te hebben. En dit bijvoorbeeld mee te nemen in een wekelijkse bespreking. Zo kan je elkaar motiveren en aansporen om ook van jouw website een succes te maken. Een website is een investering van tijd en geld, en dient daarom ook wat op te leveren. Met een simpele visite kaart website red je het vaak niet meer in de steeds groter groeiende online competitie.
Motiveer dus je team om samen wat neer te zetten op je website, en zorg voor die nieuwe bezoekers, die wekelijkse post op je website en het contact aan te gaan met klanten. Dit om ook van jouw bedrijvenwebsite, portfolio voor freelance werk of blog website een succes te maken!