Webhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nl

Kan het kwaad om de categorie van een artikel te veranderen

Kan het kwaad om de categorie van een artikel te veranderen
MijnHostingPartner

Kan het kwaad om de categorie van een artikel te veranderen

Sommige keuzes die je maakt in de beginfase van je website kunnen soms op de lange termijn gevolgen hebben. Als je binnen WordPress of elk ander Content Management Systeem aan de slag gaat dan heb je de keuze om al jouw producten of artikelen onder een bepaalde categorie te zetten.  Hoe je dit indeelt kan eenvoudig lijken, maar kan impact hebben op een aantal zaken als je hier geen aandacht aan besteed. Laten we in deze blog post kijken wat de gevolgen hiervan kunnen zijn. En hoe je dit het beste kunt inrichten in het begin. 

Categorieën binnen een blog website

Wanneer je aan de slag gaat met een blog zal je in vrijwel alle gevallen nog niet zoveel content al gereed hebben. Een blog groeien duurt een lange periode en gebeurt meestal op een organische wijze. De ene week heb je zin om je storten op een onderwerp cluster, en de andere week stort je jezelf op een andere tak binnen je branche. 

Naarmate je werkt aan een bepaald onderwerp kan je ervoor kiezen om dit allemaal onder een algemene tak te zetten in je categorieën, maar zodra je meer dan 1 artikel hebt over een bepaald sub onderwerp, kan dit wellicht beter onder 1 bepaalde categorie komen. Op die manier is het ook gemakkelijker voor je lezers en bezoekers om content te vinden waar ze wellicht meer van willen weten. Dat is positief voor je bezoekers, en positief voor jou natuurlijk. Des te langer bezoekers op je website blijven des te groter de kans dat ze een conversie maken, en bijvoorbeeld klikken op een advertentie. Op een affiliatie link klikken of lid worden van je nieuwsbrief. 

Subcategorieën zijn daarom belangrijk voor een aantal van deze redenen, en zal je dus vanzelf aanmaken en indelen naarmate jouw content groeit. 100 artikelen binnen dezelfde categorie kan namelijk vaak beter onderverdeeld worden.

URL’s en Google SEO

De reden waarom je hier überhaupt om dient te geven is natuurlijk de zoekmachine optimalisatie van jouw website hosting. Wanneer je hier lukraak wijzigingen in maakt, van de uiteindelijke URL’s in jouw website, dan dient dit wel opnieuw geïndexeerd te worden in de zoekmachine. Als je hier wijzigingen in maakt zonder dit opnieuw te laten indexeren dan kan het zijn dat je zoekresultaat niet meer geldig is, en bijvoorbeeld dan op een 404 melding terecht komt. Wanneer dit het geval is, dan wordt dit gezien als een slechte gebruikerservaring. En kan dit dus voor slechtere scores zorgen voor je website. 

Als je dus de categorie in je volledige URL hebt staan, dan moet je hier goed op letten wanneer je dit wijzigt. En de oude URL aanpassen en doorverwijzen met een 301 of 302 redirect naar de nieuwe locatie. Zo voorkom je de 404 foutmeldingen die gebruikers kunnen ervaren. En kan je dus met een nieuwe URL ervoor zorgen dat gebruikers nog steeds op de juiste plek terechtkomen. 

Categorieën binnen een webshop

Binnen een webshop ontkom je er vaak niet aan om de categorie in de URL op te nemen, zeker bij meerdere vergelijkbare producten en namen is dit vaak gemakkelijker onder te verdelen, en om duplicaten te voorkomen is de categorie in de URL een oplossing. Zodra je hier echter wijzigingen in gaat maken dan is het van belang dat je via Google Search Console de URL’s weer handmatig laat indexeren, doe je dit niet dan kan het zijn dat hier dus ook weer problemen mee ontstaan. 

Stel je flexibel in door gebruik te maken van bepaalde structuren

Het is om bovenstaande redenen dus vaker meer geschikt om niet de categorie weer te geven in de URL’s van je website. Dit zorgt ervoor dat je flexibeler kan zijn hierin in een later tijdstip. En bijvoorbeeld het een en ander om kunt gooien in je categorieën, om bijvoorbeeld een subcategorie toe te voegen. Wat alleen visueel impact heeft voor je bezoekers, maar verder geen schade kan aanrichten in de verwijzingen in handmatige links of indexeringen.

Op een later tijdstip meerdere categorieën invoeren of een subcategorie invoeren kan dus positief zijn voor de gebruikerservaring van je bezoekers. Wanneer ze een onderwerp hebben gevonden waar ze meer van willen weten, of een product wat ze bevalt, dan kunnen ze binnen diezelfde categorie blijven om exact te vinden wat ze zoeken. Een voordeel dus voor zowel blogs en webshops. 

Hoe heb jij de URL’s en categorie ingericht op jouw websites? Laat het ons weten via Sociale Media!