Webhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nl

Je content onderverdelen in categorieën

Je content onderverdelen in categorieën
MijnHostingPartner

Je content onderverdelen in categorieën

Vrijwel elke website heeft wel geschreven content wat gebruikt wordt om te informeren, overtuigen, of vermaken. Het maakt niet uit of dit een zakelijke website is voor het verkopen van auto-onderdelen, of een persoonlijk reisblog is wat je schrijft voor je familie. 

Geschreven content is en blijft een essentieel onderdeel van websites en het internet in zijn algemeen. Deze rol wordt steeds meer gedeeld met content in Video formaat, maar dit betekent niet dat geschreven content zijn plek verliest. Laten we in deze blog post een kijkje nemen naar de hoe je deze geschreven content kunt onderverdelen in categorieën, en hoe je dit het beste kunt inrichten binnen je website. 

Logische namen hiervoor gebruiken

Logische namen voor categorieën is een van de belangrijkste zaken die je in het achterhoofd dient te houden zodra je gaat beginnen met het inrichten hiervan. Ga bijvoorbeeld liever voor een algemene categorie naam zoals “recepten”, dan “De lekkerste gerechten van Hollandse bodem”. Indien gewenst kan je altijd nog een subcategorie hieronder maken waar je dan de volgende structuur van krijgt:  “recepten/hollands”. Dit zorgt ervoor dat het gemakkelijk begrepen kan worden door je bezoekers waar ze zijn op je website, en dat hier nog meer content over te vinden is. 

Zorg er verder voor dat de categorie namen aansluiten bij je website, oftewel de uitspraak Schoenmaker blijf bij je leest is hier ook van toepassing. Een website waar het hoofdthema auto’s en auto-onderdelen is heeft niet veel toegevoegde waarde aan ook het maken van content over recepten. Binnen het hoofdthema van je website blijven is in vrijwel alle gevallen aan te raden, wanneer je toch over een compleet ander onderwerp wilt gaan schrijven is het vaak een beter idee om hiervoor een nieuw domeinnaam te pakken met een nieuwe website hierop. Wist je dat je met onze SSD hosting pakketten al plek hebt voor 5 domeinnamen? Enkel de domeinnaam registratie kosten dien je hiervoor dan nog te voldoen. 

Beperkt het aantal categorieën

Het is natuurlijk verleidelijk om voor ieder onderwerp een nieuwe categorie aan te maken, het is echter raadzaam om dit te beperken tot maximaal 5 tot 10 categorieën. Meer dan dat en je hebt het risico dat dit juist averechts werkt in de overzichtelijkheid. En bezoekers dit juist afschrikt, de weg die bezoekers dienen af te leggen naar de content die ze interessant vinden dient zo kort mogelijk te zijn. En het doorzoeken en afstruinen van categorieën zullen maar weinig bezoekers gaan doen. Indien nodig kan je beter nog een subcategorie aanmaken om onder het hoofdonderwerp of thema hier nog nader in onder te verdelen. 

Categorie naam opnemen in URL ja of nee

Een grote vraag voor het gebruik van categorieën is of je dit ook wilt opnemen in de URL van je website, hier zijn verschillende overwegingen voor die je dient te maken voordat je dit afstemt. Waar de volgende overwegingen kunnen worden gemaakt: 

Voordelen: 

Verbeterde Relevantie en Context

De categorie naam in de URL geeft zoekmachines extra context over waar de pagina over gaat. Dit kan helpen om de relevantie van de pagina beter te begrijpen en deze hoger te rangschikken voor gerelateerde zoekopdrachten.

Het maakt de URL ook beschrijvender en gebruiksvriendelijker voor bezoekers, wat de klikfrequentie (CTR) kan verhogen.

Beter Georganiseerde URL-structuur

Door de categorie in de URL op te nemen, creëer je een duidelijke hiërarchie en structuur op je website. 

Gebruiksvriendelijke en SEO-vriendelijke URLs

URLs die beschrijvend en leesbaar zijn, worden door gebruikers als betrouwbaarder beschouwd en kunnen meer klikken opleveren.

Een URL zoals domein.nl/blog/recepten/gezonde-smoothies is intuïtiever en aantrekkelijker dan domein.nl/blog/post123.

Nadelen:

Risico bij Wijzigingen van Categorie Namen

Als je de naam van een categorie later wijzigt, verandert de URL-structuur ook, wat kan leiden tot gebroken links of een verlies van opgebouwde SEO-waarde.

Dit probleem kan worden opgelost door het instellen van 301-redirects, maar dat is extra werk en er kan toch enige SEO-impact zijn.

Te Diepe Structuren Vermijden

Zorg ervoor dat de URL-structuur niet te diep wordt. Gebruik maximaal één of twee niveaus in de URL, zoals domein.nl/categorie/bericht. Te veel niveaus kunnen leiden tot langere en minder gebruiksvriendelijke URLs.

Een te complexe URL-structuur kan zowel voor zoekmachines als gebruikers verwarrend zijn.

Niet Altijd Nodig voor Kleine Websites

Voor kleine websites met een beperkt aantal pagina's en een eenvoudige structuur kan het opnemen van categorieën in de URL minder belangrijk zijn. Een platte structuur, zoals domein.nl/bericht, kan dan volstaan.

Hou hier dus rekening mee en maak deze beslissing het liefst zo snel mogelijk na het starten van je website, naderhand hier wijzigingen in aanbrengen kan een tijdrovend proces zijn wat ook schadelijk kan zijn voor je vindbaarheid binnen Google. 

Voorkom dubbele content

Wat in elk geval voorkomen dient te worden is het maken van dubbele content op je website, het toevoegen van het bericht aan meerdere categorieën kan hiervoor al zorgen zodra je dus de categorie opneemt in de URL structuur van je website. Waardoor de post zijn waarde verliest en gezien wordt als lage kwaliteit. Dit is natuurlijk zonde als je juist zoveel moeite hebt gestoken in het ontwikkelen hiervan. 

Indien je de Categorie niet opneemt in de URL is dit een risico wat verminderd wordt, aangezien de URL hetzelfde blijft voor beide categorieën. Het is in de meeste situaties echter beter te vermijden om een post of pagina onder meerdere categorieën te plaatsen. 

Hoe verdeel jij je content in categorieën binnen je website? Laat het ons weten via Sociale Media! Volg ons blog voor meer tips over alles met betrekking tot het maken en hosten van websites.