Hoe wordt jouw website bezocht
Hoe een website bezocht wordt is een belangrijke factor voor het kiezen tussen advertentie platformen, het aanbieden van jouw diensten en content, en het beslissen van strategieën. Het analyseren van de resultaten van jouw website zijn dus belangrijk voor een hoop aantal verschillende redenen. Laten we bekijken hoe je dit kunt inzien en wat dit ertoe doet.
De meeste webmasters zullen na verloop van tijd willen weten waar hun bezoekers vandaan komen, of ze kunnen vinden wat ze zoeken en hoe ze de website ervaren. Met een aantal slimme tools is dit zo bij te houden en te verzamelen. En te gebruiken naar je voordeel, het doel van elke webmaster is natuurlijk om voor meer bezoekers te zorgen en conversies. Dat zorgt ervoor dat je kan groeien als website en bedrijf. Zelfs als je uitsluitend doelt op verkeer vanuit advertenties. Is het nog steeds ontzettend belangrijk om hier te bepalen wat er werkt en niet werkt.
Hoe kan je dit bijhouden?
Er zijn eigenlijk een hele hoop opties hiervoor, twee die wij echter kunnen aanraden. En dat zijn van de twee grote tech bedrijven, Microsoft en Google. Deze twee tools zijn te gebruiken om vrijwel alles anoniem bij te houden van je gebruikers en bezoekers van je website. Met deze tools kan je er dus voor zorgen dat je alle nodige informatie weet te bemachtigen en dat je hier altijd op terug kan vallen met rapporten en meer om zaken recht te zetten voor je website hosting. De twee tools zijn Microsoft Clarity en Google Analytics, beide uitvoerig behandeld in voorgaande blog posts.
Deze twee tools zijn gemakkelijk in het gebruik, en geven je vrijwel alle informatie die je zou willen hebben over je bezoekers. Terwijl met de standaard instellingen nog steeds de privacy van je bezoekers wordt gewaarborgd. Neemt niet weg dat je nog steeds een cookie melding dient te maken om akkoord hiermee te gaan.
Wat zegt een groot aantal gebruikers van een bepaalde bron?
Een groot aantal gebruikers van 1 bron is vaak een indicatie dat je werk zijn vruchten afwerpt, denk bijvoorbeeld aan een post op Sociale Media die opgepikt wordt en vaak gedeeld. Een link van een populair forum. Of dat je vermeld bent in het nieuws, een mail link hebt gekregen of dat je gedeeld wordt verder en stijgt in de zoekresultaten. Een stijging van een onverwachte of verwachte bron kan ervoor zorgen dat je ook meer conversies ziet vanaf een bepaalde landingspagina.
Landingspagina’s zijn vaak een goede manier om een actie te promoten of te achterhalen waar jouw bezoekers vandaan komen. Met een bepaalde kortingscode of cookie wordt bijvoorbeeld ook vaak gezien wat er waar vandaan komt. Ook is te adverteren met een specifieke landingspagina voor een sociale media kanaal. Bijvoorbeeld een bepaalde actie pagina voor Facebook of Instagram. Zo kan je zien hoe de interactie is met een specifieke doelgroep.
Het achterhalen van direct verkeer
Soms is het achterhalen van direct verkeer nog een uitdaging, wat je wel kunt doen is te kijken wat de landingspagina van dit verkeer is. Dan kan je wel een ruwe schatting maken vaak waar dit verkeer vandaan komt. Ook is te controleren of naar dezelfde pagina ook verkeer vanuit Sociale Media vandaan komt. Vaak kan je dan al zien waar ze vandaan moeten komen. Tevens is altijd Google te gebruiken door te zoeken naar vermeldingen van deze pagina minus je eigen website. Dan kan je zo inzien hoe en waar gelinkt wordt naar deze pagina.
Direct verkeer is vaak verkeer wat rechtstreeks naar je website webhosting komt, of waarvandaan het niet bijgehouden kan worden. Persoonlijk heb ik dit vaak gezien van Sociale Media posts op Reddit. Waar niet gelijk een bron aan toegevoegd kan worden.
Schermformaat en Operating systeem bijhouden
Het schermformaat en operating systeem bijhouden is vaak ook een belangrijke indicator van waar het verkeer vandaan komt. En kan gebruikt worden om meer te adverteren naar Desktop gebruikers die Mac, Windows of Linux gebruiken. Of juist mobiele apparaten die Android gebruiken of Apple IOS. Wanneer je verschil merkt in het bounce percentage van deze bronnen en het conversie percentage dan kan je altijd hier meer investeren in tijd en moeite voor het optimaliseren van content hiervoor, of juist het adverteren op deze media.
Wat is het gedrag van deze verschillende gebruikers?
Het gedrag van verschillende gebruikers is dus in zowel Microsoft Clarity als Google Analytics goed in te zien en te analyseren om vervolgens te optimaliseren. Als je bijvoorbeeld ziet dat mobiele gebruikers snel afhaken, dan is eerst te kijken naar hoe jouw website presteert op mobiele apparaten. Is de laadtijd bijvoorbeeld langzamer, nemen de plaatjes te veel ruimte in op een mobiel scherm, of is de content niet in bijtgare stukken. Een grote lap tekst kan namelijk voor een hoger bounce percentage zorgen dan kortere formaat teksten.
Dit gedrag is dus te analyseren en in te categoriseren op besturingssysteem, bron, land, landingspagina en noem maar op. Er zijn een heleboel factoren bij te houden om hier je voordeel mee te doen.
Optimaliseren voor een bepaalde verkeersstroom
Het is natuurlijk leuk om te weten waar de meeste bezoekers van je website of een bepaalde pagina vandaan komen, maar er iets mee doen dat is vraag twee. Daarom is het belangrijk om te kijken wat gewerkt heeft in het verleden, en hoe je dit toe kan passen in je toekomstige actie of post. Probeer dit natuurlijk niet om klakkeloos over te nemen, maar dit op soortgelijke wijze te reproduceren. Pas bijvoorbeeld dezelfde styling aan je afbeelding aan, schrijf de content in dezelfde stijl en kijk naar wat nog meer impact had in deze post, artikel of product actie wat je hebt toegepast. Dit zorgt er dan voor dat je dit op een natuurlijke wijze kan reproduceren. En hier wederom je voordeel uit kan halen.
Wil je meer tips en trucs over websites, internet marketing en SEO te weten komen? Volg dan ons blog via Sociale Media en bereik samen succes met jouw website bij MijnHostingPartner.nl!