Webhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nl

Een netwerk van meerdere websites beheren

Een netwerk van meerdere websites beheren
MijnHostingPartner

Een netwerk van meerdere websites beheren

Er zijn een hoop webmasters, kleine bedrijven en freelancers die het niet bij 1 website houden. Je kan namelijk eenvoudig meerdere websites opzetten, en in de loop van de jaren kan je een aardige portfolio opbouwen van domeinen en ook bijbehorende websites. Laten we in deze blog post een kijkje nemen naar hoe dit bij jouw in elkaar kan steken, en hoe je hier het overzicht in behoud. 

Veiligheid voorop – Houdt een onderhoudsschema bij

Het internet staat niet stil, en de techniek waarmee jouw websites zijn gemaakt dienen constant bijgehouden te worden en daarmee hoofdzakelijk veilig te blijven. Verder kan een website ook om de zoveel jaar wel eens een facelift gebruiken, met een fris nieuw design en daarmee een nieuwe layout. Maak voor jezelf een onderhoudsschema bij waarin je bijvoorbeeld 1 keer in de maand al jouw websites afloopt en ervoor zorgt dat er een up to date backup is van de website die op meerdere fysieke plekken staat opgeslagen. Al de updates bijgewerkt zijn, en dat je naleest wat er zoal gewijzigd is in de updates. 

Wat betrekking tot het grotere onderhoud of een nieuw design implementeren van een website kan je dit ook zo moeilijk maken als je zelf wilt, met WordPress bijvoorbeeld kan je met minimale moeite een ander thema installeren en configureren voor jouw website. Binnen veel andere Content Management Systemen is dit tevens mogelijk. Dit is belangrijk om relevant te blijven met je website design, en niet er ouderwets uit komt te zien met de website. 

Onder hetzelfde hosting pakket of opsplitsen? 

Bij MijnHostingPartner.nl hebben we de optie bij de meeste pakketten om hier meerdere domeinen in onder te brengen, met het natuurlijke groeien van je portfolio kan je beslissen om hier elk pakket in vol te zetten, echter kan dit niet raadzaam zijn in sommige situaties. Voornamelijk als je de website voor een andere partij beheerd. Een aparte inlog en een apart beheer is hierin dan vaak sterk aan te raden.  

Wanneer je domeinen uitsluitend voor jezelf beheerd kan je eerder jouw pakket delen tussen je domeinen en projecten. Elke website heeft namelijk een geheel eigen folder binnen het hosting pakket. En kan dus apart van elkaar beheerd worden. 

Overzicht houden in je portfolio

Wat voornamelijk een plaats inneemt met het beheren van meerdere websites is het overzicht hierin behouden. Dit kan lastig zijn, maar er zijn een hele hoop online tools die je kunt gebruiken om jouw werk hierin eenvoudiger te maken. Tools zoals Trello maken het je mogelijk om voor iedere website die je beheerd een ToDo lijst bij te houden of een actie plan. Dit werkt bijzonder fijn zolang je hier ook op de juiste wijze gebruik van maakt, zet elke stap en actie die je dient uit te voeren voor een individuele website erin. En houdt dit bij zodra je dit gedaan hebt. Een actiepunt kan variëren, maar kan bijvoorbeeld een nieuwe landingspagina toevoegen zijn, een sociale media post maken, of een YouTube Short maken voor je diensten of product. Internet en voornamelijk content marketing voor een website is een blijvend proces, waar je altijd moeite in zal dienen te blijven steken. 

Binnen ons klantenpanel kan je ook de administratieve zaken van je domeinen en pakketten bijhouden, houdt altijd het email adres in de gaten wat je aan ons hebt opgegeven als contactmiddel. Hier sturen we alle belangrijke informatie namelijk naartoe, zoals een aankomende verlenging van een pakket of domein, en enige andere relevante informatie. Zo kan je ook tijdig beslissen om niet met een domein en website verder te gaan, en onnodige kosten voorkomen door hier tijdig op te zeggen. 

Monitoring en analyse binnen je portfolio

Verder is het handig om voor jezelf een maandelijks overzicht bij te houden wat er zoal gebeurd is op een website, dit kan je geheel automatisch bijgehouden laten door gebruik te maken van software zoals Google Analytics of Microsoft Clarity. Maar dit kan je ook handmatig bijhouden en in 1 rapport zetten in Microsoft Excel of  Google Spreadsheets. Zo kan je ook rapporten van meerdere bronnen samenvoegen in 1 overzicht. Wat je ook weer helpt in het overzicht hiervan. In een oogopslag kan je hiermee zien wat bijvoorbeeld het totaal aantal maandbezoekers was per website, hoeveel klikken je hebt ontvangen op je Sociale Media post, of elke andere metric die voor jouw belangrijk is. 

Als je merkt dat maand na maand een van je websites aan het kelderen of zakken is in de resultaten, dan zie je dit in dergelijke rapporten ook snel terug. Evalueer dan je strategie voor deze website, en maak een plan van aanpak voor verbetering hierin. Hier zullen we in de blog post van morgen meer aandacht aan besteden. Houdt dus onze blog in gaten!