Dalende trend in de bezoekers
Een website heeft in vrijwel elk geval te maken met een wisselend aantal bezoekers, in deze blog post gaan we even bespreken hoe je een dalende trend kunt herkennen. En hoe je hier vroeg bij kan zijn om mogelijk op te lossen. Laten we beginnen!
Websites kunnen om een heleboel aantal redenen minder bezoekers krijgen, of dit nu door het minder adverteren op diverse bronnen is. Het minder posten op Sociale Media. En bijvoorbeeld het minder publiceren van content op je eigen website. Dit kan je natuurlijk grotendeels zelf in de hand hebben, of een van je medewerkers, maar dit kan ook buiten jouw handbereik plaatsvinden. Laten we even verder bespreken hoe we dit kunnen ontdekken en de vinger erop kunnen leggen om op te lossen.
Hoe herken je een dalende trend?
Een dalende trend kun je natuurlijk ontdekken door een consequente of plotselinge daling op 1 bepaald moment, of verspreid over een maand bijvoorbeeld. Dit kan je verder herkennen door een tool te gebruiken en de maandrapporten in de gaten te houden, de weekrapporten natuurlijk of een langere termijn. Met een groot aantal verschillende tools is dit bij te houden en vervolgens te controleren. Er zijn een aantal grotere tools die hiervoor eigenlijk de standaard opties zijn, laten we die even hieronder bespreken.
Welke tools kun je gebruiken
Er zijn een aantal gratis te gebruiken en eigenlijk de standaarden die het meest gebruikt worden voor vrijwel elke website, dat is Google Analytics, en onlangs erbij gekomen, de tegenhanger van Microsoft. Microsoft Clarity. Beide kunnen gebruikt worden om jouw website hosting prestaties in te zien over een langere periode en zo te bepalen hoe jouw website presteert per dag, week, maand of jaar. De door jouw gekozen periode is gemakkelijk in te zien.
Google Analytics is natuurlijk de meest gebruikte tool hiervoor aangezien hier de meeste bedrijven op inspelen. Van het bedrijf die jouw website wellicht wel het meest in de hand heeft kan je ook de gegevens ervan inzien. Hetzelfde geld ook voor Google Search Console, wanneer jouw website minder organisch verkeer ontvangt dan vorige maanden, dan is Google Search Console een goede plek om in te kijken waarom dit kan. Ben je bijvoorbeeld gezakt met je laatste resultaten, of heeft je site een penalty gekregen door het gebruiken van mindere content die niet geschikt is voor mobiele apparaten.
Beiden hebben we vaker behandeld in meerdere blog posts en kennisbank artikelen, kijk dus even terug in onze blog posts om hier meer informatie over beide tools in te zien.
Paginaweergaven
Individuele pagina’s op jouw website kunnen verantwoordelijk zijn voor wel 80 % van al je verkeer naar je website toe. Denk bijvoorbeeld aan een pagina die focust op 1 keyword, en hier goed voor rankt. Die een hoop van je verkeer binnenhaalt. Of het is juist zo dat je met deze pagina een actie op touw hebt gezet, die al het verkeer ontvangt via Facebook. Er zijn natuurlijk een hoop manieren waar jouw website het meeste verkeer van ontvangt. Mocht je nu zover zijn om te kijken waar jouw belangrijkste pagina’s niet hoger scoren, kijk dan ook eens bij onze partner in SEO specialist, MijnWebdesignPartner.nl. Waar we je graag verder helpen om ook jouw de beste resultaten te kunnen laten behalen in de zoekmachines zoals Google.
Luisteren naar je bestaande bezoekers
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat jouw bezoekers teleurgesteld zijn in de laatste content of producten die je hebt uitgebracht. Heb je bijvoorbeeld een andere manier van schrijven, een andere focus op content, of is er iets anders veranderd waar de eindgebruiker last van kan hebben of minder aantrekkelijk vindt. Dat kan natuurlijk altijd voorkomen in het wijzigen van personeel, of het wisselen van taken. Door even een rondvraag te houden in je bestaande bezoekers poel, dan is te peilen wat de lezers van de laatste content vinden. En probeer ook op Sociale Media eens te kijken wat er gezegd wordt hierover.
Zo kan je waar nodig verbeteren en bezoekers weer sturen naar de content die zij het meest op prijs kunnen stellen. Dit kan uiteraard lastig zijn om vast te stellen en veel bezoekers zullen hier niet vrijwillig een verdere verklaring voor willen geven. Probeer daarom actief en met een open houding hierin te springen. In plaats van de standaard vragenlijst die iedereen al 100 keer gezien heeft.
We hopen dat je hiermee nader kunt bepalen waar jouw plus en minpunten in liggen, en natuurlijk het weten om te toveren naar weer meer bezoekers. Blijf ons blog volgen voor de laatste tips en nieuws over alles met betrekking tot websites!