Webhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nl

Consequenties van lage kwaliteit content

Consequenties van lage kwaliteit content
MijnHostingPartner

Consequenties van lage kwaliteit content

Menig websitebeheerder maakt gebruik van AI om snel en goedkoop content te generen voor zijn website en andere uitingen, ook kan je voor sporadische zaken dit gebruiken en denken dat dit verder niet schadelijk kan zijn. Dit is echter met de laatste Google Updates niet het geval. Laten we in deze blog post een kijkje nemen naar de potentiële risico’s van het publiceren  van lage kwaliteit content op je website, en wat je kunt doen om ervoor te zorgen dat jouw content voorop komt te staan. 

Consequenties hiervan zijn te merken in de resultaten van je gehele site, niet enkel de specifieke content

Een misconceptie is dat enige consequenties enkel voor de betreffende tekst of pagina geld met het gebruik van lage kwaliteit content, het heeft namelijk een rimpeleffect over de gehele prestaties van je website. Lagere kwaliteit content van een artikel, zowel nieuw als oud, kan er dus voor zorgen dat jouw laatste artikel minder presteert. Het is dus zaak om periodiek niet alleen jouw website te voorzien van nieuwe hoge kwaliteit content, maar ook terug te gaan in je archief en waar nodig artikelen en teksten bij te werken. 

De impact kan dus groot zijn op websites waar een groot deel van de content van lage kwaliteit is. 

Lage kwaliteit content komt in vele vormen

Lage kwaliteit content is natuurlijk niet enkel door Ai mogelijk, ook zelf geschreven of menselijk geschreven content kan als lage kwaliteit worden gezien. Dit komt voornamelijk door bijvoorbeeld veel spelfouten in de tekst, een onlogische volgorde, of door het niet bieden van waarde aan een lezer. Dergelijke zaken worden zowel geverifieerd door tools die Google inzet met zijn algoritme en door menselijke testers die websites afgaan. Het doel van Google is in grote lijnen om voor elke zoekterm het meest aansluitende en behulpzame link bovenaan te zetten. 

Google verbied AI content niet in elke situatie

Het gebruik van AI content is niet expliciet verboden door Google, mits deze content is geformatteerd en bewerkt is door een menselijke schrijver. Om ervoor te zorgen dat deze tekst zo goed mogelijk aansluit en waarde biedt aan de lezer. AI is bijvoorbeeld uitstekend als digitale assistent te gebruiken, en mee te sparren, jouw teksten te laten nakijken, en enige gaten die hierin zitten te benadrukken. 

Lezer voorop zetten

Het is belangrijk om in al je teksten de lezer voorop te zetten, en niet enkel te schrijven voor de zoekmachines. Teksten die dus sleutelwoorden erin proppen puur om hier voor te ranken zal dus weinig kans van slagen hebben. De lezer is altijd voorop te zetten en hier zo goed mogelijk het onderwerp aan te snijden en enige zoektermen die hierin bij aansluiten ook te beantwoorden.  

Expertise helder maken

Ook jouw expertise dient door te schijnen in de tekst over het onderwerp, en in het beste scenario dien je deze expertise ook aan te kunnen tonen. Indien je dus een medische tekst schrijft dienen jouw kwalificaties duidelijk gemaakt te worden. Vermeld je diploma’s en kwalificaties in de bio van de auteur op de tekstpagina zelf, en benadruk en zet dit nog onder elkaar op de “Over ons” pagina. Zo verzend je een duidelijk signaal van jouw expertise naar de zoekmachines en uiteraard naar jouw bezoekers dat je weet waar je het over hebt. Anoniem een website runnen en verwachten dat je snel op hoge posities staat binnen de zoekmachines is vaak een onrealistische verwachting. Zoekmachines zoals Google hechten veel waarde aan transparantie, geloofwaardigheid en autoriteit van een website. Wanneer je anoniem blijft, is het moeilijk om die betrouwbaarheid en autoriteit op te bouwen, wat nodig is om hoge posities in de zoekresultaten te bereiken.

Daarbij komt ook bij kijken dat de beheerder achter een website te bereiken dient te zijn, meerdere contact opties zoals een contactformulier, email adres, telefoonnummer, etc. Kunnen hier een verschil in maken door te signaleren dat jij als de websitebeheerder beschikbaar bent voor enige vragen. 

Het ranken van een website is een gecompliceerd proces waar aardig wat werk in gaat steken voor iedere websitebeheerder. Het is vaak een combinatie van factoren en verkeersbronnen wat een website succesvol kan maken, en naast het ranken in zoekmachines is ook het adverteren van jouw website een belangrijke verkeersbron. Binnen Sociale Media is hier vervolgens een derde bron voor te verzekeren, zodat je niet van 1 partij afhankelijk bent voor bezoekers naar je website toe te trekken. Neem een kijkje in onze eerdere blog posts en blijf op de hoogte van nieuwe om het beste uit jouw website hosting te halen!