Zoeken op het web met ChatGPT
De wereld van het zoeken op het internet is al een aantal decennia in de handen van een paar partijen, waar de absolute heer en meeste in de Westerse Wereld Google is. Het is tegenwoordig ook mogelijk om het internet te doorzoeken met ChatGPT. Wat betekend dit en hoe kan je dit zelf ook gaan gebruiken? Dat behandelen we in deze blog post, lees snel verder!
Iedere websitebeheerder zal bekend zijn met Organisch verkeer naar hun website toe, dit is namelijk voor velen een van de hoofddoelen om zoveel mogelijk verkeer mee binnen te slepen. Wanneer je een kijkje neemt in deze metric in je Google Analytics dan zal je namen zoals Google, Bing, DuckDuckGo, Yahoo, en andere kleinere zoekmachines hierin terugzien.
Maar er kan ook al meer en meer verkeer binnendruppelen via AI tools zoals ChatGPT, perplexity, en ook van Google zelf, Gemini. Met allen is het namelijk tegenwoordig ook mogelijk om live het internet te doorzoeken, en is dit dus niet meer gelimiteerd tot 2022 zoals eerst het geval was. Je kan live vragen wat bijvoorbeeld de beste optie is voor een product waar je interesse in hebt. Je krijgt dan een overzicht van de betreffende AI terug van de live resultaten, en hoe je hierin kunt verdergaan naar de website toe. Die links zie je terug in je verwijzende verkeer. En dus uiteindelijk naar je website terug.
Het is natuurlijk de vraag of dit positief is voor jouw als website beheerder, en voor de gebruiker zelf. Het gehele spel van SEO of Zoekmachine optimalisatie wordt hierdoor ook opgeschud, en hier zal dus ook mee rekening gehouden te worden hoe AI jouw website ziet, en of deze vooraan gezet wordt binnen de resultaten hierin. Voor velen zal gelden dat hier uiteraard ook op den duur gesponsorde resultaten zullen gaan staan, waardoor je ook kunt adverteren op deze resultaten in AI om jouw website bovenaan te zetten. Er geld nog wel dat dit onzeker is hoe dit gaat ontwikkelen, en zal nog wat tijd nodig hebben om te kijken of dit populariteit gaat winnen. Veel dagelijkse gebruikers en doelgroepen op het internet hebben nog weinig benul hoe ze AI kunnen inzetten, hoewel dit uiteraard met de jongere generatie ook kan gaan veranderen.
Zoals velen andere zoekmachines hebben geprobeerd over de jaren heen, is het buitmaken van gebruikers die Google zijn gewend nog een opgave. Naarmate Google zelf ook meer en meer functionaliteit van AI zal gaan integreren binnen de vertrouwde zoekresultaten, zal de populariteit van alternatieven ook waarschijnlijk weer afnemen. De meeste gebruikers stappen nu eenmaal niet graag over naar andere werkwijzen of programma’s.
Hoe werkt het zoeken binnen AI?
Wanneer je AI en specifiek ChatGPT wilt gebruiken om het internet te doorzoeken dan kan je de volgende optie aanvinken bij je vraag:
ChatGPT weet dan dat je niet de antwoorden wilt vanuit de reguliere manier, maar vanuit het internet. Met de onderstaande vraag zie je bijvoorbeeld advies terug van de website Schaatsen.nl. Met onderaan de optie om de Bronnen in te zien van het antwoord.
Zodra je de Bronnen optie aanklikt dan zie je het volgende scherm rechts in het beeld verschijnen, waar je een overzicht krijgt van de gebruikte bronnen. En ook de mogelijkheid is om meer antwoorden en bronnen in te zien. Deze links brengen je dan direct op de website. Alsook de link in de tekst vanuit het antwoord zelf:
Wat het probleem kan zijn voor menig website beheerders is dat de content wel gebruikt wordt binnen AI. Maar er niet prominenter gelijk een mogelijkheid is om de website te bezoeken. Wat anders is dan bijvoorbeeld de resultaten vanuit zoekmachines. Deze ontwikkelingen worden daarom doorgaans met enige terughoudendheid ontvangen door de beheerders van websites en content.
De toekomstige ontwikkelingen hierin worden dus nauwlettend in de gaten gehouden, en het is af te vragen wat er hier exact gaat gebeuren in de toekomst.
Ben jij al geheel overgeschakeld op Content gemaakt door AI? Of sta je steevast in het maken van je eigen content op je website hosting? We horen het graag.