Nieuwe zoekmachine Yep
Eens in de zoveel tijd komt er weer een nieuwe zoekmachine bij, Google is namelijk niet de enige optie die je hebt om het internet te doorzoeken. Er zijn een aantal veteranen bij zoals Bing, en nu ook DuckDuckGo. En nieuwere zoals Brave Search en nog een aantal andere alternatieven. Veel zijn er echter ook al opgedoekt van de nieuwe zoekmachine. Voornamelijk om de reden dat Google een enorm aandeel van de markt in handen heeft. Hierdoor is het lastig om gebruikers te overtuigen om over te stappen.
Yep is met een aantal punten vergelijkbaar met Brave Search, laten we deze nieuwe zoekmachine van de makers van de bekende SEO tool Ahrefs behandelen in deze blog post!
Het bedrijf achter Yep, Ahrefs
Yep is niet een startup, maar een initiatief van het succesvolle bedrijf Ahrefs. Ahrefs is een van de meest gebruikte SEO of Zoekmachine optimalisatietools die er zijn op de markt. Hiermee wordt bijgehouden wat jouw posities zijn binnen Google, en hoe jouw website hier mee omspringt. Ook kan je geavanceerde taken aan je website hiermee automatiseren, en bijvoorbeeld een wekelijkse website hosting scan plaats laten vinden die enige problemen met je website gelijk duidelijk maakt. Dit doen ze met een bot, of crawler. Deze crawler kan grofweg vergeleken worden met de crawler van Google of Bing zelf. Dit zijn robots die het web afgaan om informatie te indexeren en in het geval van Google en Bing te rangschikken om met een zoekopdracht het beste resultaat te geven. Ahrefs gebruikt dit met zijn SEO tool om de problemen op een website duidelijk te maken, en verder in te kijken hoe een website presteert.
In 2019 kwam Ahrefs met de aankondiging om ook een zoekmachine te starten, die natuurlijk wat anders wilt doen als Google. Laten we hieronder verder behandelen wat ze precies anders willen gaan doen met hun alternatief, Yep.
Wat is er anders aan Yep?
Yep heeft natuurlijk al een streepje voor op menig ander Google alternatief, en dat is een korte en pakkende domeinnaam. Wellicht niet geheel doorslaggevend, maar toch mooi makkelijk te onthouden. Yep gebruikt verder dus een eigen crawler, die nu nog Ahrefsbot heet, maar op termijn een geheel eigen crawler krijgt met de Yepbot naam. Wat een hoop Google of Bing alternatieven doen is dat zij de data hiervan gebruiken. DuckDuckGo, Ecosia en vele anderen maken bijvoorbeeld gebruik van de Bing zoekresultaten, maar doen hier hun eigen snufje aan toevoegen. Per saldo zit je dus echter nog wel enigszins hier verbonden aan de hoofdpartij. Yep gebruikt dus hier zijn eigen crawler voor en zover ik kan ontdekken zijn eigen code en algoritmes. Ze beweren verder ook geen data te gebruiken van externe partijen.
Meer omzet naar Content Creators
Een van de grote pijlers of argumenten voor Yep is de belofte om tot 90% van de opbrengst van de zoekmachine advertentie-inkomsten te delen met de content creators of ontwikkelaars. Een voorbeeld wat genoemd wordt is Wikipedia die eens in de zoveel tijd gedwongen is om te smeken voor donaties. Met puur en alleen de opbrengsten van het zoeken en gevonden worden op Yep zou dit tot het verleden behoren. Hoe meer content je dus rankt in de zoekmachine en deze content kan serveren aan de gebruikers, des te meer inkomsten je kan verdienen.
Het daadwerkelijke plan hiervoor is natuurlijk nobel, hoe dit in de praktijk uit gaat pakken is natuurlijk vraag 2. En een groter vraagstuk is of de doorsnee gebruiker hier gemotiveerd wordt om de zoekmachine hiervoor te gebruiken. Die weet wellicht niet eens af van een ander alternatief voor Google, en meer weten niet hoe een webmaster zijn brood verdient.
Met Yep zou je dus in theorie minder afhankelijk zijn van de traditionele methoden om inkomsten uit een website te halen. Met name de content die gemaakt wordt puur voor affiliatie en advertenties kan dan vervangen worden met content die meer waarde kan bieden. Meer waarde in de content in plaats van ”Top 10 Schock momenten van …..” enzovoort. Er hoeft dan minder de focus gelegd te worden om clickbait te maken, maar in plaats hiervan meer waarde voor de gebruiker te kunnen leveren.
De praktijk zal hier dus moeten wijzen hoe succesvol dit wordt. Het concept is echter interessant voor een hoop verschillende vormen webmarketeer. Voor bedrijven en mensen die direct producten verkopen zal dit wellicht wat minder interessant zijn. Maar voor de Content webmaster zal dit een goede motivator kunnen zijn. De tijd zal het leren.
Meer privacy
Net zoals vele andere zoekmachines is privacy ook weer een groot onderdeel van de zoekmachine. Er wordt dus ook geen profiel opgebouwd met je zoekgedrag en voorkeuren. En je exacte IP adres en andere gebruiker informatie wordt dus niet bijgehouden. Het enige wat wel bijgehouden wordt is de zoekopdracht zelf, de voorkeurstaal van de browser en als laatst de grove positie aan de hand van je IP adres. Dit om zoekresultaten relevant te maken. zoekopdrachten die geen rekening houden met locatie zijn in veel van de gevallen namelijk niet doeltreffend genoeg. Of uitermate zinvol.
Privacy in je zoekopdrachten hoef je echter niet uitsluitend te vertrouwen op Yep. DuckDuckGo en Brave Search hebben hier namelijk meer de focus op gelegd. Neem een kijkje in onze eerdere blogs posts voor onze artikelen over deze zoekmachines.
Al met al is het een goede ontwikkeling om hier weer een ander alternatief voor te krijgen, Google heeft nu eenmaal een monopoly op deze markt. En heeft met een aantal ontwikkelingen al een aantal keer aangetoond dat het deze positie niet altijd even goed behandeld. Zoals met vele markten is concurrentie een gezonde ontwikkeling. We zetten deze zoekmachine dus ook op de lijst om in de gaten te houden. Neem ook een kijkje hoe jouw website gevonden kan worden binnen deze zoekmachine en gebruik Yep nu om wat te Yeppen!