Google update van Mei 2022 is klaar met uitrollen
Elk jaar heeft Google meerdere updates aan zijn zoekmachine, in mei hebben ze echter een grote core update die altijd het een en ander op kan schudden. Heeft jouw website een verschil gemerkt in ranking de laatste weken? Dan zal dit nu genormaliseerd moeten zijn. Laten we een kijkje nemen in wat deze Google Core update allemaal met zich mee heeft gebracht.
Google updates kunnen een hoop opschudden voor de een hoop aantal websites, met legendarische updates zoals Pinguïn in 2012 waar gehele industrieën op de kop door zijn gezet. Is Google steeds bezig om hun algoritmes beter te finetunen en uiteindelijk de beste zoekresultaten eruit te zoeken voor jouw zoekopdracht. Dus of je nu naar een schoenenzaak in de buurt zoekt, of wilt weten wat de verschillen zijn tussen twee verschillende zonnepanelen. Het doel van Google is om hier jouw informatie naar boven te halen. Er zijn namelijk een hoop websites, en een groot aantal concurrenten in vrijwel elke tak.
Wat is de focus van deze update geweest?
Zoals wel vaker wordt er niet exact aangegeven wat er allemaal gewijzigd is, net zoals Google niet de exacte formule geeft waarop het zijn zoekresultaten op baseert. Wel is het aardig duidelijk dat deze core update van Google de focus heeft gelegd op het opsporen en herkennen van AI content, oftewel geschreven tekst door een computer. De laatste jaren zijn er een paar partijen die hier volledig op hebben ingezet en bezig zijn met het maken van AI die content kan creëren. Dit is al zover dat het op steeds meer en meer websites wordt gebruikt, eerst met het doel om kunstmatig snel websites te kunnen laten ranken. Hierna meer als doel om ook daadwerkelijk zinvolle teksten te laten generen.
Veel saai schrijfwerk wat niet direct een landingspagina dient te zijn voor je klanten zou door A.I. opgepakt kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan een grote webshop met 2000 vrijwel identieke producten zoals schroeven, bouten en moeren. De product tekst zou dan gemakkelijk en snel in elkaar kunnen worden gezet door A.I. Wat een win win situatie kan zijn voor menig webmaster en schrijven. En per saldo ook weer betekend dat schrijvers vervangen kunnen worden.
Sommige resultaten waren al overspoelt door lage kwaliteit websites die veel content hiervoor konden schrijven door A.I. In deze update rapporteren al een hoop bronnen dat de Google Core Update een grote impact heeft op de ranking van deze websites. En hier al de resultaten van voelen. A.I. content gaat alleen tegen de richtlijnen in van Google voor goede content als de intentie van de tekst is om kunstmatig hoger te gaan scoren of het manipuleren van de zoekresultaten. Veel dus waar A.I. nu voor misbruikt wordt.
Google Updates
Elke Google update neem weer een hoop zaken met zich mee, soms zit het mee en soms zit het tegen met jouw website. Als je jouw best blijft doen met de content, laadtijd en gebruikerservaring van jouw website hosting. Dan bestaat er een grote kans dat je hier niet daadwerkelijk veel van merkt. Het kan echter het geval zijn dat je de posities van de verschillende zoektermen zult zien veranderen.
Als je dramatische verschillen merkt dan zal het ook te maken hebben met de update. Positief is natuurlijk een teken dat je goed bezig bent en meer van dezelfde content kan gaan maken. Negatief en je zult hier juist aan de slag voor moeten om betere content te gaan maken, een snellere website maken of anderzijds kritisch kijken naar de gebruikerservaring van de website. Deze zaken worden namelijk vaak bestempeld als hoofdreden waarom een website zakt in de zoekresultaten. Of er is simpelweg een concurrent bijgekomen.
Probeer als je veel negatieve resultaten merkt van de laatste update niet bij de pakken neer te zitten, maar je mouwen op te stropen en aan de bak te gaan. Wanneer je een website hierna in de steek laat zal hij verder en verder zakken, waardoor al je harde werk hiervoor verloren kan gaan. Veel startende webmasters kunnen vaak onderschatten hoeveel werk er in een website onderhouden kan zitten, zeker als je enige vorm van reguliere content hebt hierop. Een website met een blog kan bijvoorbeeld na een jaar zo 100 artikelen erbij hebben. Dat zijn 100 artikelen die allemaal kans kunnen maken om te ranken voor een speciale term. Die allemaal dus bezoekers binnen kunnen brengen op je website.
Zodra je begint aan het eerste artikel als webmaster heb je al gauw door dat dit een hoop moeite zal gaan kosten om de 100 blog posts te gaan bereiken. Start dus vandaag in plaats van morgen.
Wil je kijken hoe jouw website ervoor staat in de ranking? Bij onze partner MijnWebdesignPartner.nl kunnen we een volledig rapport voor je aanleveren hoe jouw website maandelijks presteert in de ranking. En kijken we samen met je naar de actiepunten om jouw website te laten stijgen. Neem nu vrijblijvend contact op om te kijken wat we voor jouw website kunnen betekenen.