Google Core update van Augustus afgerond
Met elke Google Core update houdt menig websitebeheerder zijn hart vast op de wijzigingen die komen, sinds de vorige update werd er alom gemeld door voornamelijk content website beheerders dat ze een hoop organisch verkeer hebben verloren. Met de Google Core update van vorige maand horen we voorzichtig van meerdere bronnen dat er weer een stijging is. Laten we in deze blog post een diepere duik nemen in de wijzigingen van de Google Core update van Augustus en wat de algemene trend is.
SEO of Zoekmachineoptimalisatie
SEO of zoekmachineoptimalisatie zijn werkzaamheden die nooit klaar zijn, je zal als websitebeheerder of content schrijver hier altijd bovenop dienen te blijven. En niet alleen je website voorzien van nieuwe content, maar ook je bestaande content blijven optimaliseren. Met een aantal verschillende werkzaamheden hiernaast om ervoor te zorgen dat je website optimaal blijft voor het indexeren van je website binnen Google.
Het zoekmachine algoritme van Google staat namelijk niet stil, en met elke Core update kan er een aardige opschudding ontstaan op de grootste zoekmachine in de westerse wereld.
Met de vorige update van Google werden er voornamelijk de grote jongens op het internet voorgetrokken bij menig zoekopdracht, websites zoals Reddit werden prominent vooraan geplaatst bij zoekopdrachten die niet altijd relevant waren. Content websites die de focus leggen op het serveren van hoogwaardige content over vrijwel elk denkbaar onderwerp werden hierdoor omlaag gestoten en minder getoond. In vrijwel elke branche was dit wel enigszins te merken, zoals in de tuinverzorging, kleding, review sites en nog veel meer.
Focuspunten van deze Google Core update
Tijdens de uitrolperiode herhaalde Google regelmatig dat kernupdates zijn bedoeld om zoekresultaten beter af te stemmen op inhoud die gebruikers echte waarde en relevantie biedt.
Het bedrijf benadrukte dat sites die zich voornamelijk richten op zoekmachineoptimalisatie in plaats van het helpen van gebruikers, meer kans hebben op negatieve gevolgen voor hun ranking.
Om getroffen sites te helpen, heeft Google onlangs zijn richtlijnen voor Core algoritme-updates bijgewerkt. Hierbij geven ze duidelijkere aanbevelingen voor het opsporen en aanpakken van aanzienlijke dalingen in de rangschikking met behulp van tools zoals Search Console
De kwaliteit van je content is en wordt dus belangrijker, zeker in deze tijd van onzekerheid door het gebruik van AI voor het generen van tekst. Jouw eigen spin en expertise geven aan elk stuk content op je website blijft dus een belangrijke mijlpaal en steeds belangrijker om jouw website niet alleen vandaag hoger te laten scoren, maar ook in de toekomst.
Uitroltijd van Core updates van Google
Algoritme wijzigingen aan de Core van Google nemen een langere tijd in beslag dan tussentijdse wijzigingen, en het meten van je posities en wijzigingen is het beste pas te doen als Google aangeeft dat de update geheel uitgerold is. Dit heeft dit keer bijna een maand geduurd om uit te rollen.
Het is handig als je van dit nieuws op de hoogte gehouden wilt worden is om Google Search Central te volgen op het sociale netwerk X of op LinkedIn. Hier geven ze aan in posts wanneer wat gewijzigd wordt, en wanneer dergelijke Core updates zijn afgerond, verder ook nog verdere informatie die relevant kan zijn als website beheerder.
Hoe heeft jouw website gevergd onder deze laatste Core update? Deel het met ons op Sociale Media!