AI gebruiken voor het vinden van je domeinnaam
Het vinden van de juiste domeinnaam kan soms een heel proces zijn, als je een bestaande bedrijfsnaam hebt dan is dit een stuk eenvoudiger. Maar als je voor een nieuw project een nieuw domeinnaam moet bedenken kan dit soms nog wel een uitdaging zijn. Met AI of Kunstmatige Intelligentie kan je een hoop ideeën opdoen voor dit dilemma. Laten we in deze blog post een kijkje nemen naar hoe AI je hierin kan helpen in de zoektocht van een nieuw domeinnaam!
AI als je digitale assistent
AI is een krachtige tool die iedere website beheerder in kan zetten om te brainstormen en sparren, dit is ook zeer geschikt voor het vinden van een domeinnaam als je nog geen of weinig inspiratie hiervoor hebt opgedaan. Voor elk nieuw project kan je vaak al een idee hebben welke richting je op wilt gaan, maar vaak kan je vaak op een blokkade stuiten met het verzinnen van nu net de perfecte domeinnaam. Hier komt AI goed van pas om die laatste streep over te trekken.
Zo kan AI ook gebruikt worden voor meerdere van dit soort werkzaamheden, en je binnen seconden een hoop ideeën geven waar je vervolgens jouw creativiteit op kunt loslaten.
Voorbeeld prompt voor AI voor het vinden van je domeinnaam
Om een voorbeeld prompt te geven voor AI kunnen we de theorie toepassen voor het verzinnen van een nieuwe domeinnaam voor een hardloopwinkel in Drachten, de volgende prompt kan vervolgens ingevoerd worden in de AI waar jij het meeste ervaring in hebt. Of je kan hierin meerdere AI’s inzetten om dit te vergelijken. Zoals bijvoorbeeld zowel Gemini van Google en ChatGPT.
Je ziet dat dit al gauw inspiratie kan geven voor een kant waar je op wilt gaan, en je kan dit vervolgens verder uitbreiden of sturen in de richting waar je op wilt. Deze domeinnamen kan je vervolgens in de groep gooien om te kijken welke het beste bevalt voor jezelf, of natuurlijk voor je klant als websitedesigner.
Ook hoef je dit niet te beperken tot enkel de plaatsnaam of tot enkel 10 resultaten, je kan hier ook alvast een term voor geven zoals Running, en het uitbreiden tot 50 resultaten of zelfs meer indien je dit nodig lijkt.
Keuze maken tussen de resultaten
De keuze maken tussen de resultaten is natuurlijk voornamelijk jouw eigen voorkeur, of die van je klant. Vaak heb je al wel een idee wat de betere of meest aansluitende resultaten zijn die je kunt gaan gebruiken. Maak een shortlist hiervan tot 5 keuzes die je het meest bevallen en maak hier een keuze uit. Het is vaak geen goed idee om alle resultaten te overwegen, maar beperkt de keuze hierin tot degene die je het meest aanspreken.
Je domeinnaam controleren en registeren bij MijnHostingPartner.nl
Om vervolgens een domeinnaam te controleren op beschikbaarheid en gelijk te registeren kan je uiteraard terecht bij MijnHostingPartner.nl, waar we scherpe prijzen hanteren voor het domeinnaam en jouw partner vormt voor je volgende project! Kijk gelijk binnen onze domeinnaam configurator of de domeinnaam nog vrij is en bestel hem direct! Wacht hier niet te lang mee, het kan maar zo zijn dat de domeinnaam door iemand anders wordt vastgelegd.
Wanneer jouw domeinnaam al bezet is dan zie je in plaats van de optie om te bestellen “verhuizen” staan. Dan is een andere keuze voor een domeinnaam vaak de eenvoudigste oplossing. Een domeinnaam proberen over te kopen kan een prijzige aangelegenheid zijn, en vaak niet haalbaar. Ook is het zaak dat je voor het domeinnaam aan te schaffen een controle houdt op mogelijke bestaande merken die hier gebruik van maken, en of de sociale media kanalen nog beschikbaar zijn.
Het is mogelijk om op een later tijdstip nog over te stappen op een ander domeinnaam, dit is echter vaak een tijdrovende bezigheid wat ook met enig risico verbonden is. Denk dus altijd goed na over de keuze van een domeinnaam en zorg ervoor dat je domeinnaam kan groeien met je bedrijf!