Website bezoekers betrekken bij je merkverhaal
Een merk, onderneming of website heeft altijd een verhaal achter zich hoe dit gestart is. Op websites kan je op een mooie manier de geschiedenis en visie van jouw onderneming toelichten. Dit helpt bezoekers om zich over te halen naar een betalende klant en ook is dit een manier om aan te tonen dat jouw bedrijf of merk vertrouwd kan worden door zoekmachines zoals Google. Laten we in deze blog post een kijkje nemen naar hoe je bezoekers kunt inlichten over jouw merkverhaal.
Wat is een merkverhaal? En wat is je merk precies?
Een merkverhaal is de visie achter jouw bedrijf of onderneming en kan op meerdere wijze worden opgevat en verteld. De beste keuze hierin is vaak een combinatie van elementen. Denk aan een introductievideo waarin je bedrijf in de spotlight zet, een over ons pagina op je website, of een email waarin je jezelf voorstelt aan nieuwe abonnees op je nieuwsbrief.
Elke website heeft een bestaansreden, je kan een website opzetten zonder of met commerciële doeleinden en bijvoorbeeld informatie delen over je favoriete hobby. Of juist een webshop starten voor jouw productlijn.
Probeer een stap terug te nemen van je bedrijf of website en na te denken met wat je nu precies hiermee wilt bereiken. Verwerk dat vervolgens in jouw merkverhaal.
De visie achter het bedrijf of website
Een bedrijf of website kan naast een geschiedenis ook een visie hebben, deze visie kan bijvoorbeeld deel uitmaken van jouw normen en waarden. Door bijvoorbeeld het gebruik van 100 % groene energie voor het maken van jouw producten. Of het inzetten van lokale werkkrachten in plaats van het uitbesteden aan verre landen. Een website is de plek om deze visie toe te lichten en zo op te zetten dat dit andere mogelijke klanten overhaalt.
Op welke plek kan je dit het beste toelichten op jouw website?
De visie en jouw merkverhaal dient op een prominente plek te staan op jouw website hosting en kan de vorm aannemen van een aparte pagina, of toegelicht worden op de homepagina op een vooraanstaande plek. De over ons pagina is hier vaak de plek die hiervoor gekozen wordt, op deze pagina kan je de geschiedenis en opstart van jouw bedrijf of de website toelichten, en de visie die je probeert te bereiken vertellen. Ook kan je dit dus op de homepagina toelichten, let erop dat de homepagina echter niet te druk wordt. Het doel hiervan is juist vaak dat bezoekers doorklikken naar informatie of pagina’s waar ze meer te weten over willen komen. Je kan hierom ook een klein gedeelte toelichten en vervolgens linken naar de aparte over ons pagina’s voor het volledige verhaal achter jouw bedrijf.
Vorige projecten of klanten in de spotlight zetten
Je kan ook gebruikmaken van klantreviews en testimonials zoals dit ook wel genoemd wordt van (tevreden) klanten. Laat ze bijvoorbeeld een zin of twee noteren over de ervaring en licht dit vervolgens toe op jouw website. Combineer dit met een afbeelding of logo en stijl dit op een leuke manier. Zo kan je hier de aandacht op vestigen en mogelijke twijfelaars overhalen om ook lid te worden of klant.
Certificaten en kennis aantonen op een website
Het is ook van belang dat je naast jouw mooie verhaal ook aantoont dat je de kennis of skillset bezit. Dit doe je door dit aan te tonen met enige certificaten of papierwerk wat je hebt over het onderwerp of over de bron. En enige referenties van externe bronnen. Ook voor een hobby website kan dit al een groot verschil maken, als je bijvoorbeeld wat vertelt over het slijpen van schaatsen, en dit eigenlijk nog nooit hebt gedaan, dan kan dit ook al snel doorschemeren in de teksten en een negatieve ervaring bieden aan de bezoeker.
Deze negatieve ervaring van een bezoeker wordt ook rekening mee gehouden in de positie van jouw website in de zoekresultaten. Er wordt namelijk ook gekeken naar de tijd dat een bezoeker op de website spendeert, en of er acties op worden uitgevoerd. Wanneer er al snel weg geklikt wordt en naar een volgend zoekresultaat gesurft wordt zal dit resulteren in een negatieve score. Google houdt rekening met meer dan 200 factoren om te bepalen welke website eerst komt, de gebruikerservaring is hier een van.
Kennis en betrokkenheid aantonen op externe bronnen
Jouw kennis en betrokkenheid kan je ook aantonen op externe bronnen anders dan jouw eigen website, dit kan de vorm aannemen van actief zijn op Sociale Media, of op forums of Quora antwoorden geven van vragen in jouw branche of gebied van expertise. Het antwoorden op vragen kan jouw merk ook meer op de kaart zetten en voor indirect verkeer zorgen naar jouw website toe. Zorg er bij externe bronnen altijd voor dat jouw website link in je profiel staat aangegeven en dat het duidelijk is voor mensen hoe ze je kunnen vinden.
Jouw merkverhaal kan dus een belangrijke factor zijn op je website die mogelijke klanten overhaalt of overtuigd. Breid nu jouw merkverhaal uit met de gegeven tips en probeer actief te zijn op andere bronnen!