Wat valt onder onderhoud van een website
Onderhoud van een website is een item op de todo lijst die er niet snel vanaf gaat, en zelfs altijd weer terugkomt. Onderhoud is namelijk van essentieel belang voor jouw website om te blijven functioneren, snel te laden en veilig te blijven voor gebruik door je bezoekers. Websites die niet onderhouden worden zijn gedoemd om in de vergetelheid te raken en onveilig in gebruik te worden. Laten we kijken wat er allemaal onder onderhoud valt bij een website. En hoe jij dit kunt inplannen om er zeker van te zijn dat jouw website in de lucht blijft. Laten we beginnen!
Onderhoud van updates
Centraal in het onderhoud van een website staan de updates aan de technologie en onderdelen hiervan op de website, wanneer je hier geen updates voor installeert dan zal je merken dat jouw website gevaar begint te lopen door oude techniek, dat het op een gegeven moment niet meer functioneert in je hosting pakket en dat jouw Google resultaten zullen gaan kelderen. Wanneer jouw website namelijk niet veilig en up to date wordt gehouden qua techniek dan is dit namelijk een zekere manier om dit allemaal te riskeren.
Het regelmatig bijwerken van enige updates die uitkomen en het verwerken van jouw website op een verantwoorde wijze is dus van groot belang. Dit is met de meeste Content Management Systemen een makkelijke opgave, en een kwestie van op de gevraagde knopjes drukken. Maar is wel van belang dat je weet wat hier aan de achtergrond mee gebeurd. Lees je dus altijd in voor jouw updates uitgevoerd worden, en weet hoe je terug kunt als er wat fout gaat hiermee. Hier komen Backups dus ook weer bij kijken.
Het is een verkeerde opvatting dat sommige Content Management Systemen geheel niet bijgewerkt dienen te worden, zelfs ASP.NET systemen en .NET 6 websites dienen namelijk bijgewerkt te worden op een periodieke basis. Dit is wel het geval dat dit in mindere mate kan voorkomen dan een PHP website zoals WordPress. Met de LTS versies, of Long Term Support versies kan je namelijk langer werken dan gebruikelijk. Zoals altijd is het echter een kwestie van jezelf informeren naar de technologie die je gebruikt, en op de hoogte blijft van ontwikkelingen hierin.
Onderhoud van content
Het onderhouden van content is ook een belangrijk onderdeel voor het onderhoud van jouw website, zonder nieuwe content hebben een hoop websites geen toegevoegde waarde meer. En raken in de loop van de jaren in de vergetelheid. Frisse content op een website kan namelijk een positief effect hebben op een hoop aspecten van je dienstverlening. Er zijn een aantal soorten websites waar dit meer telt dan een andere branche. Maar kan effect hebben op elke website. Blogs bijvoorbeeld of nieuwswebsites zijn hiervan meer afhankelijk dan een online visitekaartje van je bedrijf.
Content kan in de vorm van nieuwe pagina’s, nieuwe producten en nieuwe artikelen zijn. Met deze nieuwe pagina’s laat je jouw website groeien, en maak je meer kans om te ranken in de zoekmachines voor meer termen. En kan je ook meer content voor een bredere doelgroep maken. Andere bezoekers willen namelijk andere content.
Content kan bijvoorbeeld maandelijks ingepland worden om gepubliceerd te worden, en kan zo ervoor zorgen dat jouw website gezien wordt als expert in een bepaalde branche. Alhoewel dit veel meer content kan eisen afhankelijk van jouw branche. Aangezien je altijd te maken hebt met concurrenten.
Het onderhouden van content kan ook buiten je website om zijn, meer hierover hieronder.
Onderhoud van Sociale Media en externe bronnen
Sociale Media is een van de belangrijke pijlers van externe content waarmee je te maken krijgt zodra je ook maar enige online marketing verricht. Naast de standaard advertenties en natuurlijke Google zoekresultaten zal je merken dat jouw verkeer van Sociale Media naar beneden zal kelderen wanneer je hier niet regelmatig wat opzet. Het gehele doel van Sociale Media is om gebruikers telkens nieuwe content laad zien, zodat de gebruiker hier langer op blijft, en meer advertenties kunnen worden weergegeven aan de gebruiker.
Externe bronnen kunnen ook gast posts of artikelen bedoelen op andere websites of forums, hier kan je naast het directe verkeer wat wellicht hieruit ontstaat ook backlinks scoren die je weer verder kunnen helpen in de Google ranking. Verder is het ook van belang dat je eens in het halfjaar bijvoorbeeld een scan maakt van je website. En dat je met een backlink rapport kunt nakijken wat hier allemaal bij of af is gekomen. Mocht je zien dat je een vreemde vermelding hebt dan is deze ook te disavowen om schade te voorkomen.
Onderhoud van webdesign en lay-out
Onderhoud aan de design en lay-out van je website kunnen verschillende soorten websites anders mee bezig zijn, wanneer je merkt dat een aantal zaken anders lopen, of je wilt een keer de lay-out aanpassen voor een landingspagina dan is dit iets gemakkelijker te doen dan een gehele website design omgooien.
Zo eens in de paar jaar is het wel verstandig om dit te doen echter, website design staat namelijk ook niet stil, en wat een aantal jaren geleden “in” was, kan nu al gezien worden als ouderwets en niet meer relevant. Zodra je dit terugziet dan kan je gaan overwegen om eens een ander thema te proberen, of een bureau in te schakelen voor een nieuwe lay-out.
Kortom, zorg ervoor dat je op elk aspect van je website onderhoud verricht. En hier een terugkerend item van maakt in je agenda. Als je website niet wilt onderhouden dan zal hier vroeger of later wat fout mee gaan, of anderzijds negatief beïnvloeden. Laat dit dus niet gebeuren en blijf hier bovenop zitten. Al is het een keer in de maand even inloggen in je website. Het kan een hoop al voorkomen.