Wat is User Generated Content
Er zijn een hoop verschillende soorten content op de doorsnee website, content die niet direct door jezelf of je team gemaakt wordt. Maar door gebruikers van de website zelf, kan je omschrijven als User Generated Content. Deze content kan een toegevoegde waarde hebben voor vele doeleinden, maar zorgt wel voor extra werk en vaak toch overlast. Laten we een kijkje nemen hoe met User Generated Content om is te gaan en welke vormen zin kunnen hebben.
User Generated Content vormt een groot aandeel van sommige websites zijn content, Sociale Media is hier natuurlijk op gefundeerd. Maar moet je wel User Generated Content toestaan op jouw website? En hoe kan je hier mee omgaan als je dit wel toestaat? Dat gaan we in dit artikel ontdekken.
User Generated content in de vorm van comments of berichten
User Generated Content kan met verschillende vormen ontstaan, de meest zichtbare op het internet zijn vaak berichten, reacties of comments op berichten. Deze comments kunnen bijvoorbeeld een reactie zijn op een vraag vanuit een artikel, een klacht of compliment. En kunnen gewaardeerd worden door andere bezoekers die bijvoorbeeld een second opinion of beaming willen zien van een mening. Dit is vaak positief of negatief op te vatten, maar zoals altijd met dergelijke zaken zijn mensen eerder geneigd een negatieve mening te formuleren. Zo werkt dit nu eenmaal.
Comments en berichten zijn in de meeste Content Management Systemen al direct mogelijk, en kan je selecteren of je deze wilt en hoe je dit wilt laten vertonen op je website. We raden altijd aan om elk bericht wat binnenkomt zelf toe te staan of dit online komt ja of nee. En niet automatisch online laten zetten zonder verdere controle. Ook vormen berichten soms en beveiligingsrisico voor je andere bezoekers. Een veelgebruikte manier om malware te verspreiden is om simpelweg een link hiernaar op andere websites neer te zetten. Als dit direct online wordt gezet zonder verdere moderatie, dan kan het maar zo zijn dat jouw waardevolle bezoekers met malware in aanraking komen indirect via jouw website. Ongewenst natuurlijk.
De positieve kant van berichten en comments op je blog posts of artikelen is de interactie die ontstaat tussen je bezoekers en jezelf. Dit vormt ook weer een emotionelere en persoonlijke band die je zonder de comments niet zou hebben. Er kan bijvoorbeeld met een schaats review gereageerd worden dat na het lezen van de review de schaatsen gekocht zijn, en dat ze perfect bevallen. Er kan ook gevraagd worden naar meer informatie die je wellicht vergeten was te melden. Hierdoor kan jouw review op een natuurlijke wijze groeien en dus beschikken over meer content en reacties dan eerder gezien werd. Iets wat ook weer positief is.
Andere User Generated Content
Er zijn ook gehele websites die draaien op User Generated Content, denk hierbij aan review websites, forums, en community websites zoals Sociale Media. Al deze content heeft waarde in verschillende vormen en kan ook gebruikt worden voor jouw website. Zoals bedrijven bijvoorbeeld vaak op een subdomein een support forum opzetten. En hierbij klanten elkaar vaak laten helpen. Dit heeft vaak een lagere waarde dan een individuele hoge kwaliteit pagina met reacties.
Het bijhouden en controleren hiervan
Bijhouden en moderen van User Generated Content is een must voor elke vorm hiervan, zodra je User Generated Content open zou gooien dan komt hier al snel taboe content voor in de plaats. Of bewust door kwaadwillende, of onbewust door bots die schadelijke content verspreiden. Het is dus zaak dat je hier enige voorzorgen voor neemt om dit tegen te gaan. Dit doe je door protectie tegen bots op formulieren en comments te zetten, elke vorm van content zelf controleren, en het raadplegen van verschillende bronnen voor enige content te publiceren.
Dit doe je door verschillende regels te plaatsen op het publiceren van deze content, en veel spam hier al uit te filteren. Een goede manier om een hele hoop te vermijden is door elke content met een link hierin er gelijk uit te filteren en naar de prullenbak te verplaatsen. Dit helpt je om de daadwerkelijke berichten te beoordelen en wat meer tijd te geven om wellicht ook op te reageren. Zodra de reacties groeien en je dit niet allemaal alleen meer aan kan is er ook te vragen aan vaste personen in deze community om moderator te worden. Zo groeit elke kleine community vaak en worden de bezoekers die het meest zijn betrokken beloont.
Is User Generated Content goed in de ogen van Google?
User Generated Content moet altijd wel als zo danig gemarkeerd worden in de ogen van Google, dit doe je door de nodige meta tags toe te voegen hieraan. En enige voorzorgmaatregelingen te nemen. Met een aantal technische wijzigingen kan je hier dus voor zorgen dat dit niet voor een negatief resultaat zorgt. De voordelen van User Generated Content zoals eerder besproken in dit artikel gelden ook in de ogen van Google. De interactie die terug te zien is op bijvoorbeeld een artikel kan leiden tot een weliswaar klein voordeel in de organische zoekresultaten.
Verder dien je hier dus wel goed voor te zorgen dat ook de content hier van hoge kwaliteit is. Zodra jouw User Generated Content spelfouten bevat, uitnodigt tot geweld of andere kwalijke zaken, dan kan ook Google AdSense hier negatief over denken. Jij blijft eindverantwoordelijke wat er op jouw website in te zien is en gebeurd. Onthoudt dit altijd wanneer je derden ook toegang geeft tot het bewerken en publiceren van inhoud op jouw website.
Wil je samen met MijnHostingPartner.nl een succes maken van jouw website? Neem dan een kijkje bij onze producten voor het hosten van jouw website. Ook hebben wij met onze partners de kans om je helpen in het hoger komen in Google. En bijvoorbeeld een online werkplek in de cloud.