Waar komen je website bezoekers vandaan
Het is soms lastig om nieuwe manieren te verzinnen waar jouw website bezoekers vandaan komen en hoe dit bij te houden is. Daarom behandelen we dit in dit artikel.
Een website kan een hoop bezoekers trekken, vaak gebeurd het dat opeens een post veel meer aandacht trekt dan een andere. Het is belangrijk om te weten waar die bezoekers niet alleen vandaan komen, maar ook hoe ze je op je website gekomen zijn. Er zijn een aantal welbekende kanalen die gebruikt worden voor het promoten van je content. Laten we deze weer even opfrissen en een paar mogelijke nieuwe bronnen delen.
Hoe zie je waar jouw website bezoekers vandaan komen?
Het achterhalen waar de website bezoekers vandaan komen is gemakkelijk te bepalen met een aantal tools. Een aantal bekende website statistieken tools zijn Google Analytics en Microsoft Clarity. Met deze twee tools kan je niet alleen zien waar jouw website bezoekers vandaan komen, maar ook hoe ze vervolgens met jouw website omgaan. Blijven ze bijvoorbeeld alleen maar op 1 pagina om daarna direct weer de website te verlaten? Dan heb je te maken met een bounce. Lees hierover meer in het artikel over Bounce Rate.
Wanneer ze verder kijken op je website en verder interacten met jouw website dan heb je het in de meeste gevallen goed gedaan. De mensen vinden wat ze zoeken en vinden de content interessant genoeg om meer te willen lezen van je website.
Al dit en meer hou je exact bij in beide Analytics tools. Er zijn natuurlijk ook meerdere opties hiervoor beschikbaar. Kijk in onze kennisbank nog verder rond voor alternatieven mocht je dit niet willen gebruiken.
Google Analytics
Google Analytics is een krachtige tool die je de gelegenheid geeft om een hoop metrics bij te houden van je website. Wanneer je wilt zien waar jouw website bezoekers vandaan komen dan je de volgende stappen uitvoeren binnen Google Analytics.
Ga naar het linker lint om in het menu op acquisitie te klikken en vervolgens door te gaan naar het hoofdmenu hiervan. Bovenaan selecteer je daarna het datum bereik waar je het van in wilt zien. Hierna komt het in beeld. In de meerdere opties die je in de lijst vindt kan je daarna ook nog verder uitpakken op welke pagina de bezoekers je het meest vinden.
Microsoft Clarity
Microsoft Clarity heeft het wat simpeler uitgevoerd dan Google Analytics, je ziet direct na het inloggen in de dashboard het volgende scherm erbij staan, Referrers. Hier kan je zien waarvandaan je bezoekers het meest komen, wanneer je doorklikt hierbij zie je hoe de bezoekers verder met je website omgaan. Dit kan in Clarity met een heatmap en sessie playback.
Het referrer scherm in Microsoft Clarity ziet er zo uit:
Waar komen de website bezoekers vandaan? Nieuwe kanalen en bekende.
Wanneer je opzoek bent naar andere bronnen voor website verkeer dan ben je zeker niet alleen. Het is afhankelijk van jouw doelgroep, zoals we in eerdere blog posts hebben besproken, dus je zal wat onderzoek moeten doen naar jouw doelgroep. Waar is de meeste activiteit? Is dat op websites zoals Facebook, Instagram of Twitter? Of is dat juist in de super specifieke forums of in de nieuwe social media kanalen die opspringen.
Een paar van deze nieuwe social media kanalen, die je wellicht eens zou kunnen proberen om meer bezoekers naar je website hosting te krijgen zijn.
StayKeen
StayKeen is een platform wat onlangs is uitgekomen, een initiatief van Google en is ook weer hevig gefocust op interessante artikelen. Mocht je hier tractie op willen zien dan heb je en een toffe featured afbeelding nodig, en je artikelen dienen top notch te zijn. Houdt echter rekening dat dit platform nog aardig nieuw is. En dus nog niet zoveel gebruikers heeft. Maar dit geeft je wel de kans om wellicht de competitie voor te zijn.
Het werkt met het delen van content via jouw profiel, let er wel op dat je dit instelt op publiekelijk toegankelijk! Anders heeft dit niet zoveel nut.
Reddit is door velen al bekend als waardevolle bron van verkeer. Dit is echter een verzameling van gebruikers die betaalde posts en commerciële posts er zo uit kunnen spotten. Vele subreddits hebben ook een heel scala aan regels waar je aan dient te houden. Spring er dus voorzichtig mee om en doe je best om na het delen van jouw content ook het gesprek in de comments levend te houden.
Quora
Quora kan een hoop verkeer vandaan gehaald worden mits je dit op de juiste manier afstemt. Zorg ervoor dat je onderzoek doet naar de vraag en hier met een artikel van je website een gepast antwoord op kan geven. Verder heeft Quora de voorkeur aan lange antwoorden. Zie dit dus meer als Guest posting.
WT.Social
Is een vrij nieuw social media platform wat ontwikkeld is door dezelfde mensen achter Wikipedia. Met de focus op privacy en het niet misbruik maken van de gebruikers die op dit platform zitten. Deel hier je content in de juiste niche en je kan hier een redelijk aantal bezoekers vandaan halen.
En dit waren de tips van vandaag, heb jij nog bronnen waar jij het meeste succes uit haalt?Houdt onze blog posts in de gaten voor meer tips, trucs en het laatste nieuws.