Problemen met email oplossen
Email is en blijft een belangrijk onderdeel van elk online bedrijf, en natuurlijk ook voor persoonlijke doeleinden. Met een email adres van MijnHostingPartner.nl beschik je over een brede functionaliteit die je overal kan gebruiken. We hebben in deze blog post even de vragen en problemen waar klanten tegen aanlopen even samengevat en onder een rijtje gezet. Laten we beginnen om ook het beste uit jouw email te halen!
Email kan ingesteld worden op je telefoon, op je computer en op je laptop of tablet. Elk apparaat heeft wel een email client of programma wat het mogelijk maakt om jouw email in te zien en te beantwoorden. Je bent dus altijd verbonden met jouw bedrijf en naar je klanten. Om het beste te halen uit jouw email adres bij MijnHostingPartner.nl kan je de volgende tips en trucs toepassen.
Help ik kan niet inloggen!
Dit is er vaak een die we tegenkomen op de online chat, dat er niet ingelogd kan worden. De eerste pitstop die dan gemaakt kan worden is de webmail. De webmail is altijd en overal te bereiken via de webbrowser naar keuze. Er kan dan met de door jouw laatst bekende gegevens geprobeerd in te loggen binnen webmail.mijnhostingpartner.nl. Hier kan je dan altijd direct zien of het wachtwoord wel juist is. Kan je hier wel inloggen dan dien je dat exacte wachtwoord ook te gebruiken voor enig ander programma. Het is altijd een goede tip om wachtwoorden even in een notepad neer te zetten op je computer, zodat je dit kan inzien, kopieren en kunt plakken. Dit zorgt ervoor dat je geen fouten maakt in het invoeren van een wachtwoord. Het bestand of notepad is dan na gebruik wel te verwijderen of leeg te maken, aangezien dit niet een veilige plek is om een wachtwoord op te slaan.
Als je nu niet kunt inloggen binnen de webmail dan dien je het wachtwoord van het email adres opnieuw in te stellen, dit doe je door in te loggen in het klantenpanel en onder Email accounts het wachtwoord weer te wijzigen. Voor alle stappen hiervoor kan je even in de kennisbank kijken. Dan zie je exact hoe dit te herstellen is.
DNS en email, hoe gaat dit in zijn werk?
Na het instellen van het juiste wachtwoord is het waarschijnlijk dat er problemen zijn in de DNS van je domein voor de email hosting . Dit kan om een hoop van redenen zijn gewijzigd. En zijn wel gemakkelijk te herstellen met behulp van ons nieuwe klantenpanel. We hebben hier onlangs een filmpje over gemaakt om dit nog gemakkelijker te maken om te herstellen. Zie hiervoor het volgende artikel:
https://www.mijnhostingpartner.nl/client/knowledgebase/e-mail/email-dns-controleren-en-herstellen/
DNS is de drijvende factor achter jouw email, dit zorgt ervoor dat jouw email gezien wordt als veilig, dankzij het SPF record, het DKIM certificaat en DMARC. Deze werken namelijk samen om jouw email te ondertekenen, en jouw inbox te beschermen tegen aanvallen en SPAM. Met een simpele wijziging kan je dus al gauw ervoor zorgen dat jouw email niet in de SPAM van de ontvanger terecht komt, en dat jouw email berichten altijd ondertekend worden op echtheid. Een groot voordeel. Met de MX records en de autodiscover records zorg je ervoor dat jouw email adres gemakkelijk is in te stellen op elk apparaat. Met het ingeven van maar een paar gegevens kan je dan al gauw jouw email adres instellen.Om ervoor te zorgen dat jouw records actief en kloppend zijn maak je dus gebruik van de ingebouwde check binnen het klantenpanel. Het filmpje behandeld dit in meer detail.
Toevoegingen die je kan maken aan de DNS records voor je email
Verdere toevoegingen die eerst gemaakt diende te worden aan de email records is tegenwoordig eigenlijk niet meer noodzakelijk. Met het nieuwe klantenpanel regelen wij vrijwel alles al voor je. En maken standaard een DKIM certificaat aan die jouw email ondertekend met een extra handshake. Een standaard DMARC certificaat en nog veel meer andere zaken. Indien je hier meer over wilt inzien dan kan je dit altijd even bekijken in het klantenpanel onder alle DNS zone records. Hier is dan gauw te zien wat er allemaal actief komt te staan bij een nieuw email adres. En los je enige problemen die je kan hebben snel op met minimale moeite.
De toevoeging die je kan maken aan het DMARC record zorgt ervoor dat jij de fout rapporten ontvangt binnen je email adres, dit is wel aan te raden om te activeren om ervoor te zorgen dat je hier nader inzicht in hebt.
Problemen oplossen bij lokale email programma’s
Bij lokale email programma’s kan het zijn dat een email adres niet ingesteld kan worden om een hoop redenen. We hebben in onze kennisbank meer dan 30 verschillende soorten programma’s en besturingssystemen behandeld. En we raden je aan om hier tussen te kijken om problemen op te lossen met jouw lokale email programma. De toevoeging die we hiervoor willen geven is dat er altijd gebruik gemaakt dient te worden van STARTTLS beveiliging op zowel IMAP als SMTP, en dat er gebruik gemaakt kan worden van poort 587 voor de uitgaande email. In het verleden hebben we vaak aangeraden om poort 25 hiervoor te gebruiken. Maar ervaring en verandering van protocollen heeft ons geleid om enkel poort 587 nu nog maar aan te raden voor het instellen van de email. Dit werkt namelijk op vrijwel elk netwerk waar poort 25 en 26 wel geblokkeerd worden. En het heeft als grote voordeel dat dit altijd beveiligd is.
Raadpleeg dus de kennisbank wanneer je handleidingen wilt inzien van vrijwel elk programma. En we raden altijd Spark email aan, die werkt bijzonder fijn en altijd.