Hoe snel wordt jouw content geindexeerd door Google
Deze vraag wordt vaak gesteld door iedere beginnende webmaster, nadat je jouw website live hebt staan en je bent deze vullen met content kan het even duren voordat jouw content ook daadwerkelijk wordt weergegeven binnen de zoekmachine. Er bestaat ook een kans dat het geheel niet weergegeven gaat worden. Laten we in deze blog post een kijkje nemen hoe snel een post, pagina of update geïndexeerd kan worden en weergegeven. En wat de achterliggende redenen hiervan kunnen zijn.
Hoe kan je dit inzien?
Het begint natuurlijk met het inzicht krijgen in deze data, dat kan op een hoop aantal verschillende manieren. Echter is naar het hol van de leeuw gaan hier vaak de eenvoudigste oplossing voor. Met een tool van Google, Google Search Console, krijg je in deze en andere bijbehorende data meer inzicht in. En hoef je dit dus niet handmatig na te kijken voor je URL’s en zoekwoorden. Dat kan namelijk zelfs schadelijk werken. En jouw gedrag gezien worden als SPAM. Het is daarom meer dan aangeraden om dit niet obsessief zelf te gaan nakijken, maar hier dus een tool voor te installeren of gebruiken. Google Search Console is binnen no time opgezet en is erg gebruiksvriendelijk met een aantal slimme tools.
Google Search Console is verder ook gratis in gebruik, en kan opgezet worden door het toevoegen van een enkel TXT record zodra je al een Google Account hebt. Wat in de meeste gevallen al het geval zal zijn.
Wil je weten hoe Google Search Console te installeren is voor jouw website en domein? Lees dan ons kennisbank artikel hiervoor na.
Als je van plan bent om gebruik te gaan maken van Google Search Console dan raden we aan om dit gelijk na het afronden van je website al te activeren. Des te meer historie er opgebouwd kan worden des te meer inzicht je hebt op eventuele wijzingen en groeispurten.
Met een nieuwe domeinnaam en website
Hier zijn een aantal verschillende meningen en theorieën over, maar met nieuwe websites, en vooral nieuwe domeinen kan het tot wel 8 maanden duren voordat je pas het volledige beeld voor je hebt met betrekking tot jouw resultaten binnen de Google Zoekmachine. Dit staat bekend als de Google Sandbox, en is door meerdere partijen bewezen in testcases, en ook weer ontkracht in anderen. Het komt er echter vaak op neer dat je met een nieuwe website en een geheel nieuw domein niet gelijk kunt verwachten dat je met een dag of twee gelijk tevoorschijn komt. Zeker niet op de eerste of tweede pagina’s van Google.
Het kan daarom een teleurstelling zijn voor nieuwe startups of webmasters die hoopvol naar de organische resultaten kijken in de eerste maanden van de lancering. Daarom wordt er in een dergelijke lancering of beginfase eerst gekeken naar advertenties zowel binnen Google als Sociale Media. Hierin kan je namelijk voor elk budget wel een advertentie opzetten die direct resultaten zal brengen. In plaats pas na zoon lange wachttijd.
Laat dit echter je niet weerhouden om zoveel mogelijk jouw content te maken en voorop te zetten in de beginfase van jouw website. Dit kan namelijk positief uitpakken na een zekere periode dus. En kan je wellicht op termijn het advertentie budget verlagen om over te schakelen naar organische zoekresultaten.
Zodra jouw domeinnaam wat autoriteit heeft
Nadat jouw domeinnaam en website dus die periode achter de rug heeft van 8 maanden, dan zal je dus wat meer resultaten dienen te merken vanuit de Google Zoekmachine. Mits je natuurlijk voldoet aan de content voorwaarden, rekening hebt gehouden met je website design voor snelheid en gebruikerservaring, en technisch het mogelijk hebt gemaakt dat de crawler van Google je website kan indexeren.
Met een wat ouder domeinnaam zie je vaak ook sneller resultaten terug van nieuwe posts en content. Als voorbeeld rankt een domeinnaam en website opgezet in 2019 nu na 5 dagen na het posten al binnen Google en ontvangt dit al enkele klikken. Het zal dus vrijwel altijd enige tijd kosten, enkele tot 8 maanden om daadwerkelijk de uiteindelijke resultaten van een post of pagina in te zien. Besluit dus niet te snel om een stuk content gelijk te verwijderen of aan te passen, als je dit nog niet de kans hebt gegeven om zich geheel te ontwikkelen.
Een domeinnaam verhoogt verder zijn autoriteit door meer content te publiceren en backlinks te verdienen van relevante partijen en domeinen. Dit is echter altijd een metric van Ahrefs of Semrush. Geen officieel cijfer of score die door Google wordt uitgegeven.
De sleutelwoorden en termen waar je de focus op legt
Een groot onderdeel van het ranken binnen Google is ook altijd de gekozen keywords of sleutelwoorden die je op oog hebt. Met tools zoals Ahrefs en Semrush kan je meer inzicht krijgen in de sleutelwoorden die je op het oog hebt. Als je voor lagere moeilijkheidsgraad posts en pagina’s voor maakt dan zal dit eerder verschijnen binnen de Google zoekresultaten dan wanneer je voor een moeilijke term content maakt.
Kies dus jouw sleutelwoorden en termen met de nodige aandacht, en zorg voor een goede balans hierin. Zo maak je eerder kans om te ranken op de hogere posities!
Wil je assistentie in het hoger komen in Google? Kijk dan ook eens naar onze partner MijnWebdesignPartner.nl, we hebben hier diensten voor je klaarstaan die je hierin verder kunnen helpen.