Beste tips voor website URLs
Een website URL is een belangrijk onderdeel van elke website, niet alleen kan dit belangrijk zijn voor een bezoeker, maar nog belangrijker is dit voor zoekmachines zoals Google. Een heldere leesbare URL is hiervoor belangrijk. Maar hoe maak je die precies? Dat behandelen we in dit artikel even, lees snel verder om ook jouw website URL’s te verbeteren!
Website URL’s en titels van pagina’s worden vaak hand in hand genoemd, echter kunnen deze twee geheel anders zijn. Dit kan je vaak handmatig toepassen in jouw website webhosting, maar wordt vaker geregeld in een Content Management Systeem zoals WordPress, Joomla of Umbraco. Het werkt altijd vaak net even anders in een bepaald Content Management Systeem, dus de exacte plek is even op te zoeken in de documentatie van jouw CMS. Binnen WordPress is dit in de pagina of artikel instellingen waar zowel de titel als URL slug ingesteld kan worden. En met een plug-in voor SEO is dit nog verder te bewerken of uit te breiden. We raden aan om The SEO Framework te gebruiken in plaats van bijvoorbeeld Yoast. Dit om verschillende redenen, die ook meer toegelicht worden in een voorgaande blog post van ons.
Structuur op jouw website
Jouw websitestructuur is van belang, vanaf dag 1 dien je ervoor te zorgen dat je dit helder voor jezelf hebt en je hieraan houdt. Vaak is het handig om jouw content al snel onder te verdelen in meerdere categorieën. En dit wel of niet mee te nemen in de URL. Jouw content kan namelijk veel onderscheid maken in de onderwerpen. Of juist aardig op elkaar lijken. Met een aparte categorie kan je eerder duidelijk maken waar een bepaalde pagina over gaat. Een valkuil waar veel webshops in vallen is om te veel subcategorieën te gebruiken, dit zorgt voor onnodig lange URL’s die niet meer helder zijn voor jezelf, je bezoeker en Google. Om een voorbeeld te geven:
/sporten/wintersport/schaatsen/klapschaatsen/klapschaatsmerk%1234/klapstaats%)merkmodellijn/klapschaats109876
Is bijvoorbeeld niet een URL die gemakkelijk en helder is. Dergelijke URL’s zorgen er ook voor dat je een negatieve score krijgt door de crawlers en je hier dus moeilijker voor kunt gaan ranken. Probeer dus goed erover na te denken hoe je de URL’s van jouw website inricht en je hier vanaf het begin af aan te houden. Wanneer je hier op een later stadium in gaat wijzigen dan kan dit ook weer risico’s met zich meebrengen. Zeker als je dit niet op de juiste manier redirect naar de nieuwe locatie. Jaren werk kunnen hierdoor verloren gaan.
Lengte van een URL
De lengte van een URL kan dus belangrijk zijn voor de zoekresultaten van jouw website hosting. De lengte die een URL maximaal kan hebben is zoon 2000 karakters, maar wordt op een bepaald moment gewoon afgekapt door Google. En is dus beter om jouw URL met domeinnaam zo rond de 70 tekens te houden, wat in de meeste gevallen het beste resultaat geeft. Standaard kan je ervoor kiezen binnen WordPress om jouw URL’s leesbaar te maken en gerelateerd aan de titel. De lengte van een URL wordt hier ook nader door bepaald, als je bijvoorbeeld ervoor kiest dat jouw categorie altijd in de URL leesbaar is, dan zal dit natuurlijk impact hebben op de lengte. De lengte van een URL is ook bevestigd door Google dat dit geen directe ranking factor is. De formatering, leesbaarheid en relevantie aan de content zijn de factoren waarnaar gekeken wordt.
Leesbaarheid en vreemde tekens
Leesbaarheid van een URL is dus in te stellen binnen jouw Content Management Systeem zelf, en dien je als Pretty URL’s in te stellen. Oftewel jouw URL komt overeen met je content, en wordt niet weergegeven als code of een string. Verder zijn er natuurlijk scheidingstekens nodig in jouw URL’s, dit voor de helderheid en leesbaarheid kan dit een verschil maken. Normaal gesproken zijn hier een aantal tekens die hiervoor gebruikt worden, | en het normale streepje – Waarin het pipe teken of | vaak gebruikt wordt om een URL verder op te splitsen in artikel formaat. Bijvoorbeeld een recept of ander artikel wat dieper in kan gaan op 1 onderwerp, terwijl het uitmaakt van een serie of reeks artikelen.
Belang hiervan in de ogen van zoekmachine Crawlers
URL’s en titels zijn belangrijke onderdelen van het ranken van websites in zoekmachines en een betere gebruikerservaring voor gebruikers. Dit kan een indicatie geven waar een website over gaat, waar jouw artikel over gaat en wat er te halen valt. Er zijn meer dan 200 factoren waar echter rekening mee wordt gehouden op welke plek jouw website komt in de resultaten binnen Google. En deze worden uiteraard niet exact aan ons bekend gemaakt. De titel van een website of bepaalde pagina is belangrijk en neemt een prominente plek in, de URL heeft minder impact maar is nog steeds belangrijk om helder en goed te hebben. Niet alleen voor je eigen URL-structuur, maar ook voor de crawlers van zoekmachines.
Hoe richt jij jouw URL’s in op jouw website? Laat het ons weten via Sociale Media!